ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
خواص زنجبیل برای پوست ، برسی خواص شگفت انگیز آن
  • آموزش

خواص زنجبیل برای پوست ، برسی خواص شگفت انگیز آن

  • 1401-11-02 11:19:39

زنجبیل ماده‌ای است که به دیدن آن در آشپزخانه و استفاده از آن در آشپزی عادت داریم. این ماده که با طبع گرم و تندش شناخته می‌شود، فواید چشمگیر فراوانی برای سلامت انسان به همراه دارد. خوردن زنجبیل به درمان ناراحتی معده، سرماخوردگی، آنفولانزا و درد عضلانی کمک می‌کند. با این وجود، قدرت شفابخشی آن به همین موارد ختم نمی‌شود. استفاده از زنجبیل به صورت موضعی نیز فواید شگفت‌انگیزی به دنبال دارد.
دکتر راشل نظریان، عضو گروه درماتولوژی شوایگر در نیویورک، معتقد است: «زنجبیل حاوی ترکیبات خاصی است که در صورت استفاده موضعی، خارش و التهاب پوست را کاهش می‌دهد. مطالعات زیادی درخصوص تاثیر زنجبیل بر مسیرهای پروستاگلاندین و آبشارهای التهابی در پوست انجام شده است. برخی دیگر از مطالعات نیز حاکی از نقش این ماده در بهبود تورم، آرتریت، فشار خون بالا و موارد دیگر است. با این حال، درخصوص تاثیر آن بر روی پوست به اندازه کافی آزمایشی انجام نشده است تا نقش آن را در سلامت پوست به اثبات برساند.»
اگر پوستتان حساس است و می‌خواهید زنجبیل را در روتین مراقبت از پوست خود وارد کنید، بهتر است به جای استفاده از روغن غلیظ زنجبیل، از عصاره‌ی آن و یا از ریشه‌ی زنجبیل تازه و رنده شده استفاده کنید. البته، چه پوستتان حساس باشد یا نه، بهتر است همیشه روغن‌های ضروری را قبل از استفاده موضعی رقیق کنید. روغن‌های ضروری را می‌توانید با آب یا روغن‌های حامل از قبیل روغن نارگیل، روغن کرچک و یا روغن جوجوبا رقیق کنید.
در ادامه به بررسی برخی از فواید و مزایای زنجبیل در زمینه‌ی زیبایی و مراقبت پوستی می‌پردازیم.

1. یک ماده ضد پیری قدرتمند است.

زنجبیل با برخورداری از بیش از چهل آنتی اکسیدان، ماده‌ای قدرتمند برای مقابله با تولید رادیکال‌های آزاد به شمار می‌رود. رادیکال‌های آزاد، عامل اصلی پیری زودرس پوست هستند. بر اساس یافته‌های یک مطالعه، ترکیب عصاره زنجبیل و زردچوبه می‌تواند تولید کلاژن را در پوست افزایش دهد. مقادیر بالای کلاژن به معنای داشتن پوستی منعطف‌تر، انعطاف‌پذیرتر و در نتیجه، جوان‌تر و شاداب‌تر است.

برای خرید محصولات مراقبت از بدن کلیک کنید .

2. می‌تواند اسکار و لکه‌های روشن پوست (هایپوپیگمنتیشن) را محو کند.

زنجبیل به دلیل برخورداری از خواص آنتی اکسیدانی فراوان، می‌تواند برای درمان بافت اسکار نیز معجزه کند. آنتی اکسیدان‌ها به افزایش جریان خون کمک کرده و به این ترتیب، با افزایش خون‌رسانی به بافت اسکار، به درمان بهتر آن کمک می‌کنند. از آنجا که زنجبیل می‌تواند تولید ملانین را در پوست تحریک کند (ماده‌ای که پوست را تیره‌تر می‌کند)، می‌تواند برای درمان اسکارهای هایپوپیگمانته (لکه‌هایی که روشن‌تر از بقیه نواحی نرمال پوست هستند) مفید واقع شود. زنجبیل علاوه بر کاهش ظاهر اسکارهای رنگ روشن و سفید، برای درمان سایر مشکلات رنگدانه‌ای پوست از جمله برص نیز کاربرد دارد.
یک تکه از ریشه‌ی زنجبیل تازه را روی ناحیه اسکار و یا آسیب‌دیده‌ی خود بگذارید و اجازه دهید تا زمانی که زنجبیل خشک شود، بماند. این کار را دو بار در روز انجام دهید و تا زمانی که پوستتان بهبود یابد، تکرار کنید.

3. به درمان شوره سر کمک می‌کند.

زنجبیل دارای مواد معدنی بسیار و خواص ضد عفونی‌کننده، ضد قارچ و ضد التهابی فراوان است و به همین دلیل، یک ماده کاربردی در رفع مشکل شوره سر به شمار می‌رود. زنجبیل احتمالاً می‌تواند با مالاسزیا (قارچی که اغلب باعث ایجاد شوره سر می‌شود) مبارزه کند و همچنین، با خواص ضد التهابی خود می‌تواند پوست تحریک‌شده‌ی سر انسان را تسکین دهد. توانایی زنجبیل در افزایش گردش خون نیز می‌تواند به صورت بالقوه به افزایش رشد مو کمک کند.
برای بهره‌مندی از خواص زنجبیل برای پوست سر، چند قطره اسانس زنجبیل را به شامپوی خود اضافه کنید. همچنین، اگر به دنبال درمانی کاربردی‌تر و مفیدتر هستید، روغن زنجبیل را با روغنی که سرشار از اسیدهای چرب آب‌رسان است مثل روغن نارگیل یا روغن آرگان ترکیب کنید و به این ترتیب، یک ماسک خانگی ساده درست کنید. این ماسک را روی پوست سر و روی ریشه‌ی مو‌ها اعمال کنید و اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند. سپس، با شامپو آب گرم بشویید.

4. سلولیت را کاهش می‌دهد.

همانطور که گفتیم، یکی از مزایای اصلی زنجبیل این است که می‌تواند گردش خون را افزایش دهد و به همین دلیل، می‌تواند به کاهش و بهبود ظاهر سلولیت‌ها نیز کمک کند. اگر می‌خواهید این خاصیت زنجبیل را بررسی کنید و ببینید آیا روی سلولیت‌های شما نیز موثر است یا خیر، می‌توانید با ساختن یک اسکراب بدن خانگی این کار را انجام دهید. اسکراب و لایه‌برداری از بدن علاوه بر اینکه سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، گردش خون را نیز تقویت می‌کند.
شکر گرانول، روغن نارگیل و چند قطره از این روغن ضروری را با هم ترکیب کنید تا یک اسکراب بدن فوق‌العاده ساده اما موثر بسازید. اگر تمایلی به استفاده از اسکراب خانگی و دست‌ساز ندارید، به دنبال اسکراب بدنی باشید که حاوی زنجبیل باشد.

خرید محصولات نوتروژینا به قیمت مناسب کلیک کنید .

5. به درمان آکنه و لک کمک می‌کند.

دکتر نظریان می گوید: «از نظر تئوری، از آنجا که زنجبیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد، احتمالاً می‌تواند قرمزی و اندازه ضایعات التهابی آکنه را کاهش دهد. برخی شواهد حاکی از این است که زنجبیل سیاه که از خانواده‌ی زنجبیل‌هاست، می‌تواند در صورت استفاده موضعی، آکنه را بهبود ببخشد.» بر اساس گفته‌های دکتر نظریان، این نوع زنجبیل اثرات ضد باکتریایی بر روی باکتری‌های آکنه نشان می‌دهد و همچنین، با کاهش تولید چربی توسط غدد چربی، منجر به کاهش التهاب می‌شود. او می‌گوید: «به هر حال نیاز به انجام مطالعات و تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد، اما شواهد نشان می‌دهد که این نوع زنجبیل می‌تواند در درمان آکنه موثر باشد.»

به یاد داشته باشید مانند تمام دستورالعمل‌های خانگی، استفاده از زنجبیل را نیز به آرامی و به میزان کم شروع کنید تا ببینید پوستتان چه واکنشی به این ماده نشان می‌دهد. پیش از استفاده از روغن زنجبیل، زنجبیل تازه و یا عصاره زنجبیل برای تمام بدن، پوست سر و یا صورت خود، آن را روی ناحیه کوچکی از پوست خود امتحان کنید. انجام این کار برای همه انواع پوست‌ها و به ویژه برای پوست‌های حساس، بسیار مهم و ضروری است.
بنا به پیشنهاد دکتر نظریان، بهتر است قبل از وارد کردن مقدار زیاد زنجبیل به روتین مراقبت از پوست خود، مرطوب‌کننده‌ای را که حاوی این ماده است، امتحان کنید. این نوع مرطوب‌کننده به احتمال زیاد به تسکین پوست خشک و تحریک‌شده کمک خواهد کرد.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه‌ی زیبایی و مراقبت‌های پوستی داشته باشید، سری به مقاله‌های دیگر ما بزنید:
معجزه روغن گردو برای پوست
بهترین روتین مراقبت از پوست برای روز و شب
9 اقدام ساده برای مقابله با چین و چروک‌های پوست

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام