ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
دانستنی‌های ضروری در مورد انتخاب و استفاده از پرایمر
  • آموزش

دانستنی‌های ضروری در مورد انتخاب و استفاده از پرایمر

  • 1402-02-23 17:03:50

اگر کمی بعد از زدن کرم‌پودر، مرطوب‌کننده‌ یا کانسیلر، پوست صورتتان رگه‌‌دار، لکه لکه و یا ناهموار به نظر می‌رسد، احتمالاً پرایمر همان چیزی است که برای یک آرایش بهتر و تمیزتر احتیاج دارید. پرایمر نه تنها آرایش صورت را آسان‌تر می‌کند، بلکه باعث می‌شود آرایش در طول روز تکان نخورده و ثابت بماند.

در این مطلب با نحوه صحیح استفاده از پرایمر، نحوه انتخاب بهترین نوع پرایمر، مزایا و معایب آن، آشنا می‌شویم.

پرایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

جیمی گرینبرگ، میکاپ آرتیست معروف می‌گوید: «پرایمر یک بوم صاف برای آرایش به وجود می‌آورد. پرایمر، آرایش را در جای خود ثابت نگه می‌دارد، از جا به جا شدن مواد آرایشی جلوگیری می‌کند و بسته به فرمول آن و نوع پوست، به چهره جلوه‌ی مات یا درخشان می‌بخشد.»
کامارا یونیک، آرایشگر مشهور معتقد است: «پرایمر نه تنها پایه‌ای یکنواخت برای پوست فرد به وجود می‌آورد، بلکه به ثابت ماندن مواد آرایشی نیز کمک می‌کند. پرایمر یک پوشش بین مواد مراقبتی پوست و آرایش ایجاد می‌کند تا مواد مراقبتی پوست بتوانند علیرغم آرایش همچنان مفید و موثر عمل کنند. علاوه بر این، پرایمر ظاهر منافذ باز پوست را به حداقل می‌رساند و قدرت پوشانندگی آرایش را افزایش می‌دهد.»

قلمرو پرایمر بسیار فراتر از آرایش صورت است و تقریباً برای هر موردی یک نوع پرایمر خاص وجود دارد.

  • پرایمر سایه چشم عمر کرم دور چشم را افزایش می‌دهد و همچنین، دوام و ماندگاری آرایش چشم را بیشتر می‌کند. اگر پوست پلک‌هایتان چرب است، پرایمر چشم می‌تواند به کاهش تولید چربی پوست و جلوگیری از چروکیده شدن سایه چشم کمک کند.
  • پرایمر لب به ماندگاری بیشتر رژ لب کمک می‌کند. برخی از این نوع پرایمرها برای آبرسانی لب‌ها فرموله شده‌اند.
  • پرایمر مژه به بلند شدن و جداسازی مژه‌ها کمک می‌کند. یک پرایمر خوب می‌تواند حتی به فر شدن مژه‌ها نیز کمک کند.

برای خرید پرایمر و فیکساتور از برند های اورجینال کلیک کنید

 

چگونه پرایمر صورت مناسب پوست خود را انتخاب کنیم؟

شاید فکر کنید پرایمرها فقط مناسب نوع خاصی از پوست هستند، اما در واقع این طور نیست. گرینبرگ می‌گوید: «تولیدکننده‌ها باهوش هستند و برای هر نوع مشکل پوست، راه‌حل‌های مناسبی پیدا و تولید کرده‌اند. اگر پوست چرب یا خشک دارید، پرایمر مخصوص آن در بازار موجود است.»

  • • اگر پوستتان خشک است، به دنبال پرایمرهای آبرسان باشید که حاوی ترکیباتی از قبیل اسید هیالورونیک یا گلیسیرین باشند. این مواد پوست خشک را مرطوب نگه داشته و از پوسته پوسته شدن، ترک خوردن یا لک شدن پوست در طول روز جلوگیری می‌کنند.
  • • اگر پوستتان چرب است، به دنبال کلماتی مانند «فاقد چربی» و «مات‌کننده» روی جعبه پرایمر باشید. پرایمرهای مخصوص پوست چرب معمولاً با جاذب‌هایی فرموله می‌شوند که چربی اضافه پوست را جذب کرده و ظاهری مات به جا می‌گذارند.
  • • اگر پوستتان قرمز یا دارای لکه‌های تیره (هایپرپیگمنتیشن) است، به دنبال پرایمرهای اصلاح‌کننده‌ی رنگ پوست باشید. این پرایمرها به رفع هر گونه مشکل رنگ پوست از قبیل قرمزی، تیرگی یا لک و مک کمک می‌کنند.
  • • اگر می‌خواهید یک روکش درخشان روی پوست خود داشته باشید، به سراغ یک پرایمر درخشان‌ کننده بروید. با یک پرایمر معمولی از تمام مزایای یک پرایمر بهره‌مند خواهید شد، اما پرایمرهای درخشان‌ کننده، درخششی مانند هایلایترها ایجاد می‌کنند و ویژگی درخشندگی «از درون» را به پوست صورت می‌بخشند.
  • • اگر سن بالایی دارید، یک پرایمر صاف‌کننده می‌تواند به یکدست شدن بافت پوستتان کمک کند. بنابراین، باید به آبرسانی پوست خود نیز توجه داشته باشید و مانند افرادی که پوست خشک دارند، باید پرایمری استفاده کنید که دارای ترکیبات رفع کننده‌ی خشکی پوست باشد.

 

بین پرایمر مبتنی بر سیلیکون و مبتنی بر آب، کدام را انتخاب کنیم؟

پرایمرها انواع متنوعی دارند: پرایمرهای سرم مانند یا حتی ضدآفتاب‌هایی که به عنوان پرایمر عمل می‌کنند و غیره. اما همه اینها زیر دسته‌ی پرایمرهای مبتنی بر سیلیکون یا پرایمرهای مبتنی بر آب قرار می‌گیرند.

  • پرایمرهای پایه سیلیکونی برای صاف کردن پوست و ایجاد ظاهری بدون منافذ فوق‌العاده هستند. اگر پوستتان خشک است و یا بافت ناهمواری دارد، این گزینه بهترین انتخاب برای شماست. اما اگر پوست چرب دارید، بهتر است از پرایمرهای مبتنی بر سیلیکون دوری کنید، زیرا این پرایمرها روی پوست چرب، سنگین‌ به نظر می‌رسند.
  • پرایمرهای پایه آب سبک‌تر هستند و به عنوان مرطوب‌کننده دوم عمل می‌کنند. بسیاری از پرایمرهای مبتنی بر آب یک اثر مات کننده دارند که اغلب برای پوست‌های چرب به خوبی عمل می‌کنند.
  • مواد تشکیل‌دهنده محصولات پوستی خود را نگاه کنید تا از ترکیبات و فرمول آنها مطمئن شوید. گرینبرگ می‌گوید: «استفاده از مرطوب‌کننده مبتنی بر آب و سپس، استفاده از پرایمر مبتنی بر روغن یک اثر متناقض روی پوست ایجاد می‌کنند. هنگام استفاده از محصولات آرایشی باید پایه های مشابه را با هم هماهنگ کنید تا مشکلی ایجاد نکنند.» قبل از خریدن یک پرایمر جدید، حتماً فرمول کرم پودر اصلی خود را بررسی کنید.

برای برسی محصولات آرایش صورت صورت کلیک کنید.

 

چه زمانی باید پرایمر بزنیم؟

بعد از زدن محصولات مراقبت از پوست، و قبل از زدن هر گونه مواد آرایشی روی صورت، بهترین زمان برای زدن پرایمر است. گرینبرگ می گوید: «پرایمر را باید قبل از آرایش به صورت اعمال شود. بنابراین، هر چیزی که مربوط به مراقبت از پوست است (از جمله ضد آفتاب) باید قبل از پرایمر زده شود.

چگونه پرایمر صورت را بزنیم؟

زدن پرایمر یکی از مراحل روتین آرایش است که می‌توان آن را با دست انجام داد. از انگشتان خود برای هم زدن آن استفاده کنید. این کار باعث گرم شدن محصول و جذب سریعتر آن به پوست می‌شود.
بسته به نوع پوست، از مقدار کمی پرایمر استفاده کنید، به اندازه یک نخود و یا یک چهارم یک نخود پرایمر بردارید. به طور کلی، پوست‌های چرب نسبت به پوست‌های خشک به پرایمر کمتری نیاز دارند. اگر نمی‌خواهید از انگشتان خود استفاده کنید، از یک اسفنج مرطوب برای یکدست کردن پرایمر روی صورت خود استفاده کنید.
قبل از هر گونه آرایش صورت، دقت کنید که پرایمر کاملاً روی پوست خشک شده باشد. برای به دست آوردن حداکثر نتیجه،  قبل از زدن کرم پودر اجازه دهید پرایمر کاملاً جذب پوست شود. حتی اگر آرایش نکنید، زدن پرایمر برای بستن منافذ و ایجاد یک اثر مات روی پوست بسیار موثر است.

اشتباهات رایج پرایمر که باید از آنها اجتناب کرد:

  • عدم استفاده از پرایمر روی تمام صورت. اگر از پرایمر در تمامی نواحی صورت خود که کرم‌پودر می‌زنید، استفاده نکنید، به مشکل برمی‌خورید. برخی قسمت‌های آرایش‌ صورتتان یکنواخت‌تر و ماندگارتر از بقیه نواحی می‌شود و برخی نواحی سریع‌تر پاک شده و ظاهری ناهموار و آشفته به وجود می‌آورد.
  • استفاده از فرمول‌های متضاد برای پرایمر و فونداسیون. پرایمرها و مرطوب‌کننده‌ها ممکن است مبتنی بر آب یا مبتنی بر روغن باشند. مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست و آرایش خود را بررسی کنید تا پرایمر مناسب پوست خود را انتخاب کنید.
  • استفاده از فونداسیون بلافاصله بعد از استفاده از پرایمر. قبل از آرایش، باید پرایمرتان کاملاً خشک شده باشد. اگر پرایمر کاملاً خشک و سفت نشده باشد و شروع به آرایش صورت خود کنید، با مشکلاتی از قبیل ماسیدن و رگه رگه شدن مواد آرایشی روی پوست خود مواجه خواهید شد.

 

آیا زدن پرایمر واقعا لازم است؟

زدن پرایمر به انتظارات و تمایلات فرد مربوط است و کاملاً سلیقه‌ای است. اگر متوجه شدید که کرم‌پودر شما بدون پرایمر هم به خوبی کار می‌کند و در طول روز روی پوستتان باقی می‌ماند، می‌توانید از پرایمر صرف نظر کنید. با این حال، اگر به دنبال ماندگاری بیشتر و زمینه‌ای صاف‌تر برای آرایش خود هستید، احتمالاً از افزودن پرایمر به روتین پوست خود سود خواهید برد. گرینبرگ می‌گوید: «اگر می‌خواهید آرایشتان ماندگاری بیشتری داشته و بهترین جلوه را داشته باشد، زدن پرایمر یک مرحله ضروری در آرایش شما است.»

معایب پرایمر چیست؟

تنها عیب ممکن پرایمر این است که زدن پرایمر زمان بیشتری را به روتین پوست شما اضافه می‌کند. با این حال، نتیجه نهایی مطمئناً ارزش چند دقیقه صرف زمان بیشتر را دارد.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص مراقبت از پوست، زیبایی و آرایش چهره داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله‌های دیگر ما بزنید:

کانسیلر چیست؟                 

چرا خرید از مارکتمون؟

چگونه رژلب مایع دوام بیشتری روی لب داشته باشد

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام