ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
بهترین روتین مراقبت از پوست برای روز و شب
  • آموزش

بهترین روتین مراقبت از پوست برای روز و شب

  • 1401-10-27 12:51:59

آیا مراحل مراقبت از پوستم را به درستی انجام می‌دهم؟ این سوالی است بارها و بارها از خود می‌پرسیم. شما هم احتمالاً زرادخانه‌ای پر از محصولات مراقبت از پوست دارید که روتین مراقبت از پوستتان را تشکیل می‌دهند و روزانه از آنها استفاده می‌کنید. و باز احتمالاً از خود می‌پرسید که آیا ترتیب اعمال این محصولات واقعاً مهم است؟ برای درک حقیقت، این مقاله را بخوانید تا با نظرات متخصصان پوست در مورد مرحله‌بندی استفاده از محصولات در روتین‌های روز و شب مراقبت از پوست آشنا شوید.
دکتر مارسیا گارشیک (Marisa Garshick)، متخصص پوست، در یک موسسه مراقبت از پوست در نیویورک مشغول به کار است. او می‌گوید: «اگر محصولات مراقبت از پوست به ترتیب درست استفاده نشوند، احتمالاً از مزایا و فواید آنها کاسته خواهد شد. حتی اگر به روال پیچیده و چند مرحله‌ای روتین پوستی خود ایمان داشته باشید، باز هم واقعیت این است که پوست شما فقط می‌تواند مقدار معینی از مواد را جذب خود کند.»
علی توبیا (Ali Tobia)، متخصص زیبایی، معتقد است: «پوست انسان می‌تواند مقدار معین و محدودی از مواد را جذب کرده و از آن به نحو احسن استفاده کند. بنابراین، ابتدا از مهمترین محصولات شروع کنید. اگر در انتخاب مهمترین محصول شک دارید، محصولات را به ترتیب قوام استفاده کنید، از رقیق‌ترین‌ مواد شروع کنید و به سمت غلیظ‌تر‌ها بروید. همیشه روغن‌ها را در آخر کار استفاده کنید.»
دکتر گارشیک می‌گوید: «اگر ابتدا از محصولات غلیظ یا روغنی روی پوست استفاده شود، این مواد از جذب محصولات رقیق‌تر جلوگیری خواهند کرد. علاوه بر این، برای به دست آوردن بهترین نتایج از روتین پوستی خود، باید مطمئن شوید که مواد مورد استفاده‌تان به خوبی با هم سازگاری دارند. اگر از روند طولانی کار احساس خستگی می‌کنید، بهتر است به این واقعیت بیاندیشید که وقتی روتین پوست خود را به یک عادت تبدیل کردید، پوستتان به خاطر آن از شما متشکر خواهد بود.

چگونه استفاده از محصولات روتین پوست خود را مرحله‌بندی کنید؟

مراحل روتین پوست هنگام صبح

 

1. پاک‌کننده

قبل از استفاده از هر محصولی، باید ابتدا صورت خود را بشویید، حتی اگر شب قبل و پیش از خواب صورت خود را شسته باشید. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن شوید هیچ محصولی از شب قبل روی پوستتان باقی نمانده و پوست شما آماده جذب مواد امروز است. براساس نوع پوست و نیازتان می‌توانید یکی از انواع مختلف پاک‌کننده‌ از قبیل پاک‌کننده ملایم، پاک‌کننده شفاف‌کننده و یا پاک‌کننده آب‌رسان را انتخاب کنید. فوم‌های پاک‌کننده‌ای که حاوی پری‌بیوتیک‌های مغذی، پروبیوتیک‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند، یک گزینه عالی با کارایی بسیار خوب برای انواع پوست به شمار می‌روند.

2. تونر

گرچه اکثر تونرهای قدیمی، خشن و تحریک‌کننده بودند، اما تونرهای امروزی فرمول های بسیار ملایمی دارند که با هدف بهبود مشکلات پوستی، از خشکی پوست گرفته تا آکنه، طراحی و تولید شده‌اند. تونر اولین چیزی است که باید بعد از شستن صورت خود از آن استفاده کنید.
دکتر توبیا می‌گوید: «تونر به از بین بردن هرگونه آلودگی، چربی و یا آرایش باقیمانده از روی پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، اعمال تونر یک روش عالی برای آماده کردن پوست برای جذب محصولی است که می‌خواهید پس از آن استفاده کنید. دکتر گارشیک توضیح می‌دهد: «تونر برای استفاده پس از شستن پوست طراحی شده است، چرا که غالباً بر پایه آب و رقیق است و به همین دلیل، به سرعت جذب پوست می‌شود.» اگر پوستی کدر، مستعد آکنه و یا چرب دارید و به دنبال راهی آسان برای متعادل کردن وضعیت پوست خود هستید، تونرهای حاوی اسید سالیسیلیک و مواد شفاف‌کننده را امتحان کنید.

3. سرم

سرم‌ها درست مانند اسموتی‌ها سرشار از مواد مغذی هستند که میزان بسیار متمرکزی از مواد فعال را به عمق منافذ پوست هدایت می‌کنند، جایی که این مواد به خوبی جذب شده و حقیقتاً جادوی خود را به نمایش می‌گذارند. دکتر توبیا می‌گوید: «بلافاصله پس از اینکه پوستتان را تونر زدید، منافذ شما تا جای ممکن تمیز شده و آماده جذب مواد می‌شود. بنابراین، بهترین زمان برای استفاده از سرم صورت است تا پوستتان بتواند همه آن مواد مغذی را به خود جذب کند.»
گرچه سرم‌ها معمولاً غلیظ‌تر از تونر هستند، اما به اندازه مرطوب‌کننده یا روغن‌ها غلیظ نیستند، بنابراین، سرم‌ها در روتین مراقبت از پوست قبل از این مواد استفاده می‌شوند. هنگام انتخاب سرم پوست، به دنبال سرمی باشید که بتواند از پوست شما در برابر آلودگی و اشعه ماورای بنفش نور خورشید محافظت کند، مانند سرم ویتامین سی. به گفته‌ی دکتر گارشیک، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین سی می‌توانند یک لایه‌ی محافظتی تشکیل داده و به این ترتیب، در طول روز به مبارزه با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد ناشی از عوامل استرس‌زای محیطی کمک می‌کنند.
سرم ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که به روشن و یکدست شدن پوست کمک می‌کند و در عین حال، از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد و پیری پوست محافظت می‌کند.

4. کرم دور چشم

از آنجا که کرم‌های دور چشم سبک‌تر و رقیق‌تر از مرطوب‌کننده‌ها هستند، باید پیش از مرطوب‌کننده‌ها اعمال شوند تا به خوبی جذب پوست شوند. از آنجا که پوست پلک بسیار ظریف است، نباید برخی از محصولات پوستی را بیش از حد به چشم‌های خود نزدیک کنید، زیرا ممکن است برای پوست این ناحیه تحریک‌کننده باشند. کرم‌های دور چشم اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای پوست های ظریف پلک قابل تحمل باشند. اگر می‌خواهید با سیاهی و پف‌ اطراف چشم خود خداحافظی کنید، کرم دور چشمی را انتخاب کنید که حاوی پپتید، کافئین و اسید هیالورونیک باشد.

5. مرطوب‌کننده حاوی SPF

آخرین مرحله در روتین روزانه مراقبت از پوست، استفاده از یک مرطوب‌کننده‌ی حاوی SPF برای آبرسانی و محافظت از پوست است. براساس گفته‌های دکتر توبیا، محصولات روزانه که معمولاً صبح‌ها استفاده می‌شوند، باید حاوی SPF باشند تا از پوست در برابر اشعه‌های UVA/UVB نور خورشید و همچنین، دارای موادی مثل ویتامین سی باشند تا از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و آلاینده‌های محیطی محافظت کنند.
این نوع مرطوب‌کننده‌ها نه تنها از پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت می‌کنند، بلکه محصولاتی را که در طول روتین مراقبت از پوست خود استفاده کرده‌اید، مسدود کرده و میزان اثربخشی آنها را افزایش می‌دهند. یک مرطوب‌کننده حاوی SPF و ویتامین C می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید و آلودگی محیطی محافظت کند و چهره‌ای روشن‌تر و درخشان‌تر برای شما به ارمغان بیاورد.

برای خرید محصولات مراقبت از پوست با تخفیف عالی کلیک کنید.

مراحل روتین پوست هنگام شب

 

1. تمیز کردن دو مرحله‌ای

بعد از یک روز طولانی، هیچ چیز رضایت‌بخش‌تر از زدودن آرایش‌ها، کثیفی‌ها و آلودگی‌هایی نیست که روی پوست انباشته شده‌اند و قادرند به راحتی به عمق منافذ پوست نفوذ کنند. موثرترین راه برای شستن پوست، تمیز کردن دو مرحله‌ای (به جای یک بار شستن یا یک بار استفاده از مواد پاک‌کننده) با یک پاک‌کننده‌ی روغنی همراه با یک پاک‌کننده‌ی مبتنی بر آب است تا مطمئن شوید پوستتان کاملاً تمیز شده و آماده انجام روتین شبانه مراقبت از پوست است.
فایده دیگر تمیز کردن دو مرحله‌ای این است که دور دوم فرصت دیگری برای رفع نیازهای پوست است. به گفته‌ی دکتر توبیا، تمیز کردن دو مرحله‌ای باید شامل اعمال یک پاک‌کننده‌ی روغنی به عنوان اولین گام باشد که به پاک شدن آرایش و یا ضد آفتاب از روی پوست کمک می‌کند. هنگام انتخاب شوینده های روغنی، محصولی را انتخاب کنید که حاوی ویتامین E، روغن بادام شیرین و روغن جوانه برنج برای تغذیه پوست و از بین بردن ناخالصی‌ها باشد.

2. تونر

تونر را بر اساس نوع پوست خود و مشکل پوست خود انتخاب کنید. تونر گلاب با اسید لاکتیک سلول‌های مرده پوست را به آرامی از بین می‌برد.

برای خرید  تونر  نوتروژینا با بهترین قیمت کلیک کنید.

3. اسانس‌ها، سرم‌ها یا عصاره‌ها

فرآیند بازسازی پوست در شب‌ها بیشتر فعال است، به همین دلیل، استفاده از محصولاتی که با مواد بسیار غنی و مغذی خود روند بهبود پوست را به حداکثر می‌رسانند، بسیار مهم است. سرم پوستی که حاوی اسید هیالورونیک، آنتی اکسیدان‌ها و سرامیدها باشد، به ترمیم دیواره‌ی طبیعی پوست بسیار کمک می‌کند.
اسانس‌ها و عصاره‌ها از نظر غلظت شبیه سرم‌ها هستند و مواد مغذی مورد نیاز را به پوست می‌رسانند. اگر از هر سه مورد برای پوست خود استفاده می‌کنید، حتماً از آنها به ترتیب تونر، اسانس و سپس سرم استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

4. کرم دور چشم

قبل از استفاده از مرطوب‌کننده شبانه، کرم دور چشم آبرسان خود را بزنید تا به خوبی به زیر سطح پوستتان نفوذ کند، چرا که مرطوب‌کننده‌های شبانه غلیظ‌تر از کرم های دور چشم هستند و همانطور که گفته شد مواد رقیق‌تر را باید زودتر روی پوست اعمال کرد. یک کرم دور چشم خوب می‌تواند حاوی ترکیبی قدرتمند از عصاره نیلوفر آبی باشد که در عین حال که به اندازه کافی برای پوست ناحیه چشم ملایم است، سرشار از آنتی اکسیدان و پپتیدهای سفت‌کننده برای تقویت و تولید کلاژن نیز هست.

برای خرید کرم دور چشم با قیمت مناسب کلیک کنید.

5. محصولات درمانی یا رتینول

مرحله پنجم در روتین پوستی شبانه مربوط به اعمال موادی است که برای رفع مشکلات خاص پوست خود (مانند جوش‌ها یا چین و چروک‌ها) استفاده می‌کنید. چه یک لایه‌بردار چند کاره حاوی اسید لاکتیک یا اسید گلیکولیک یا رتینول استفاده کنید و چه در حال درمان لکه‌های آکنه باشید، در استفاده از محصولات مربوطه زیاده‌روی نکنید. ضرب‌المثل هر چه کمتر، بهتر را به یاد داشته باشید. اگر از رتینول با بنزوئیل پراکسید استفاده می‌کنید، باید رتینول را حذف کنید و بالعکس. استفاده همزمان از هر دو ماده کمکی به بهبود شما نمی‌کند.
به جای انجام همزمان چند درمان مختلف و متعدد روی پوست خود، هر شب روی یک مشکل پوست خود متمرکز شوید و از محصول مرتبط با آن استفاده کنید و به این ترتیب، به ازای هر شب یک درمان به خصوص داشته باشید. این کار باعث افزایش اثربخشی روتین مراقبت از پوست می‌شود و خطر تحریک پوست نیز از بین می‌رود. برای لایه‌برداری از پوست یک شب از AHA یا BHA (اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک) استفاده کنید و شب بعد درمان با رتینول را انجام دهید. دکتر گارشیک می‌گوید: «به‌ طور کلی بهتر است به صورت همزمان از رتینول‌ها و اسیدها، لایه‌بردارهای فیزیکی یا محصولات حاوی AHA/BHA استفاده نکنید، زیرا لایه‌بردارها لایه‌ای از سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و پوست را در برابر تحریکات ناشی از رتینوئید آسیب‌پذیرتر می‌کنند.»
رتینول چرخه‌ی سلولی را افزایش می‌دهد، تولید کلاژن را تحریک می‌کند و موجب کاهش خطوط ریز، چین و چروک‌ها و لکه‌های تیره پوست می‌شود. وجود همین ویژگی‌هاست که این ماده را به ابرقهرمان ضد پیری در روتین مراقبت از پوست تبدیل می‌کند و درست مانند یک ابرقهرمان، شب‌ها بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. به گفته‌ی دکتر گارشیک، گویا برخی از فرمول‌های رتینول در مقابل نور خورشید ناپایدار می‌شوند و میزان اثربخشی‌شان کمتر می‌شود، به همین دلیل است که توصیه می‌شود از محصولات حاوی رتینول یا رتینوئید شب‌ها استفاده شوند. هنگام استفاده از رتینول باید برای رسیدن به نتیجه دلخواه بسیار صبور باشید.
درمان لکه‌های پوستی یک درمان سریع شبانه است که به ویژه برای پوست مستعد آکنه بسیار موثر و مفید عمل می‌کند. اگر جوش زدید، محصولات مراقبتی حاوی مواد ضد آکنه (مانند پنج درصد بنزوئیل پراکسید!) را برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه، کیست‌ها و جوش‌های سرسفید انتخاب کنید. شب قبل از خواب از آن استفاده کنید و سپس، کرم مرطوب‌کننده شبانه خود را بمالید. دکتر توبیا می‌گوید: «زدن مرطوب‌کننده روی این نوع محصولات، مواد موثر آن را برای حداکثر اثربخشی در پوست نگه می‌دارد.»

6. مرطوب‌کننده یا کرم شب

پوست انسان شب‌ها ترمیم می‌شود، بنابراین به دنبال یک لوسیون مرطوب‌کننده غلیظ باشید که حاوی مواد تقویت‌کننده مانند اسید هیالورونیک، پپتیدها یا پروتئین‌ها باشد. دکتر توبیا می‌گوید: «از آنجا که چرخه طبیعی ترمیم و بازسازی پوست طی شب صورت می‌گیرد، مرطوب‌کننده‌های شبانه ممکن است بسیار غلیظ‌تر (از مرطوب‌کننده‌های روز) باشند.»
در حالی که در طول روز تمرکز بر محصولات حاوی آنتی اکسیدان‌ها و SPF است، روتین شبانه بهترین زمان برای دستیابی به مواد فعالی است که اگر در طول روز استفاده شوند، باعث افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید می‌شوند. دکتر گارشیک می‌افزاید: «برخی از انواع مرطوب‌کننده‌ها حاوی موادی از قبیل رتینوئیدها هستند که به ترمیم و بازسازی پوست در طول شب کمک می‌کنند». این فرمول‌ها برای پوست های حساس و یا افرادی که به تازگی استفاده از رتینول را آغاز کرده‌اند، بسیار مناسب است.

مرطوب کننده و کرم با قیمت عالی اینجا کلیک کنید .

7. روغن صورت

روغن صورت باید آخرین محصولی باشد که روی پوستتان می‌زنید تا روی تمام محصولاتتان از جمله مرطوب‌کننده را بپوشاند. این روغن‌ها همان به اصطلاح محصولات «انسدادی» هستند که مواد را مسدود می‌کنند و مانع حرکت آنها می‌شوند. به گفته‌ی توبیا، با انجام این کار، خواص بقیه محصولات مورد استفاده در روتین مراقبت از پوست افزایش می‌یابد.
اگر به دنبال یک روغن ایدهآل برای پوست خود هستید و هنوز روغن دلخواهتان را انتخاب نکرده‌اید، سری به مقاله ما با عنوان: معجزه روغن گردو برای پوست بزنید.

8. بالم لب

استفاده از بالم لب اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما به یاد داشته باشید که در روتین مراقبت از پوست از لب‌های خود غافل نشوید. لب‌هایتان را با یک موم لب مغذی حاوی روغن نارگیل و یا کره‌ی شی مرطوب و ترمیم کنید.

برای خرید بالم لب کلیک کنید .

سخن پایانی...

با وجود تنوع و تعدد بالای محصولات زیبایی و مراقبت از پوست، ممکن است وسوسه شوید و انبوهی از کرم‌ها و محصولات مشابه را بخرید و بخواهید از همه آنها همزمان استفاده کنید. اما بهتر است در مقابل این وسوسه مقاومت کرده و روی ترتیب و نحوه استفاده صحیح از محصولاتی که هم‌اکنون دارید، متمرکز شوید. با این روش می‌توانید از محصولات موجود خود نهایت استفاده را ببرید و اثربخشی آنها را به حداکثر برسانید. مراحل ذکرشده در این مقاله برای روتین پوست خود را به تفکیک شب و روز دنبال کنید، احتمالاً به نتایج شگفت‌انگیزی خواهید رسید و تغییرات چشم‌گیری در وضعیت پوست خود مشاهده خواهید کرد.

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام