ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
مشکلات مربوط به کودکان و مواد آرایشی و بهداشتی
  • آموزش

مشکلات مربوط به کودکان و مواد آرایشی و بهداشتی

  • 1402-12-12 08:09:10
بعضی اوقات والدین ناخواسته به هنگام ارایش کردن بچه‌ها با استفاده از واژه‌هایی مانند" چه خوشکل شدی دخترم یا پسرم" باعث تشویق کودک به افزایش مجدد از لوازم آرایشی نامناسب سنشان می‌شوند، هر چند واکنش‌های تند و تنبیه نیز در این زمینه موثر نمی‌باشد. استفاده از لوازم آرایش نه فقط بین بین بانوان ، بلکه بین دختر و پسر بچه ها به تقلید از مادرانشان دیده می‌شود. تمایل به آرایش کردن در کودکان منجر به بلوغ زودرس می‌شود و با مشکلات زیاد و بار روانی منفی مواجه خواهند شد. در بسیاری از مواقع دیده میشود خود مادران در ایامی مثل جشن تولدها و مهمانی‌ها دخترانشان را آرایش می‌کنند. اینکار علاوه بر اینکه ممکن است باعث بحران هویت بچه شود، حمله به حریم کودکی آنها محسوب می‌شود و زیبایی‌های طبیعی آنها را زیر سوال می‌برد. 
اگر بچه ها خودشان به سمت لوازم آرایشی جذب شوند ناشی از جاذبه‌هایی است که وسایل برای کشف محیط پیرامون خود دارد. بچه ها دوست دارند همه چیز را خودشان با حس درونی و لمس کردن امتحان کنند. اما این بدین معنی نیست که استفاده از لوازم آرایش برای بچه ها بدون اشکال است

دلایل مهمی که بچه به سمت لوازم آرایش می‌روند
اولین دلیل می‌تواند حس کنجکاوی ذاتی کودک برای کشف دنیای پیرامون خود می‌باشد. حالا سوال اینجاست آیا چنین چیزی طبیعی است؟ بله این امر کاملا طبیعی بوده و جزو مراحل رشد کودک محسوب می‌شود و والدین نباید در الین مورد رفتار خشونت‌آمیز و تنبیه داشته باشند.
دلیل دوم ممکن است کودک از بزرگسال یا همسالانی که اقدام به آرایش می‌کند الگو بگیرد. مثلا کودکی که مادرش برای هر میهمانی آرایش می‌کند، می‌بیند و الگوگیری در او ایجاد خواهد شد. 
دلیل سوم القای بیش حد فرهنگ درون خانه بر ضرورت زیبایی و ارزش‌گذاری بیشتر فرد به زیبایی نسبت به ارزش اخلاقی است.
دلیل چهارم ایجاد تشویق کودک به استفاده از لوازم آرایش از طرف اطرافیان برای برای زیباتر شدن او می‌باشد.
و پنجمین دلیل سهولت دسترسی کودک به لوازم آرایشی بزرگترها و در اختیار قرار دادن این لوازم توسط اطافیان کودک می‌تواند مهمترین علت گرایش کودکان به این لوازم باشد.

آرایش در کودکان چه عوارضی در حال و آینده آنها خواهد داشت؟
بعضی از خانواده ها اعتقادی به مضرات آرایش برای خود و کودکان دلبندشان ندارند. به همین دلیل هم هست که نوجوانان زیادی را می بینیم که از سنین پایین به رنگ کردن مو یا آرایش صورت و ناخن به طور مداوم و طبیعی می پردازند.
ابتلا به بیماری های پوستی و ایجاد واکنش های حساسیتی می‌تواند مشکل اساسی برای این کودکان باشد. که به علت ظرافت و لطافت پوست کودکان در پی استفاده مکرر از لوازم آرایش بالا می رود.
برخی  از این کودکان متاسفانه در سن بزرگسالی با بحران هویت و سردرگمی مواجه خواهند شد.

در این روزها می‌بینیم بسیاری از کودکان برای مدلینگ و مدل های مختلف مو و آرایش صورت روی می آورند، آیا پسربچه ها هم گرایش به لوازم آرایشی پیدا می کنند و در این زمینه والدین چه وظیفه ای دارند؟
متاسفانه گاهی در پسر بچه‌ها نیز تمایل به آرایش کردن دیده می‌شود. در این زمینه والدین باید بیشتر به رفتارهای فرزند خود توجه داشته باشند و برای اصلاح این رفتار پیگیری جدی انجام دهند. چون این رفتارها ممکن است در سنین بالاتر برای این کودک پسر تبعات و پیامدهای ناخوشایندی در زندگی و آینده آنها داشته باشد.  خانواده‌ها باید باید از روانشناسان در این حوزه کمک بگیرند.

منع آرایش نباید به صورت مستقیم باشد
منع آرایش نباید به صورتی باشد که کودک حریص و لجباز شود و در پی مخفی کاری برای آرایش کردن اقدام نماید. باید به صورت آگاهانه با فرزند خود در مورد استفاده از لوازم آرایش بزرگسالان و عوارض و آسیب های صحبت نمایند. و با لطافت و مهربانی کامل باید به او گفته شود که بدون آرایش زیباتر هستی و این آرایش، مانع دیدن چهره زیبای اصلی تو می‌شود. نکته دیگر هم این است که به صورت مکرر در زمان‌های مختلف به او اعتماد به نفس دهید و تلقین کنید که او زیبا و دوست داشتنی است و باید خودش را همانطور که هست، دوست بدارد. اگر کودک همچنان اصرار داشت، والدین برای او چارچوبی تعیین کنند و باید به او بفهمانند که این کار مخصوص بزرگترها می‌باشد و او هم روزی بزرگتر خواهد شد و استفاده مناسب از این لوازم را خواهد داشت.

راه‌های مناسب برای کاهش تمایل کودکان به آرایش کردن
برای کاهش تمایل به آرایش در کودکان و نوجوانان بهتر است بزرگترها در حضور کودک انجام به خودآرایی را به حداقل برسانند و کودک را کمتر همراه با خود به مراکز آرایشی ببرند. لوازم آرایشی در منزل نباید در در دسترس کودکان آزادانه قرار بگیرد و باید به کودکان حریم شخصی والدین و بزرگترها آموزش داده شود.

مادران چگونه می‌توانند به صورت عملی فرزندان خود را از عوارض استفاده از لوازم آرایشی آگاه سازند؟
برای بچه ها با زبان کودکانه توضیح داده شود که این کار مخصوص بزرگترها است و در هر حیطه سنی انجام کارهای مخصوص به آن سن باید انجام شود. در نظر داشتن فاصله سنی با والدین در ذهن کودک و روشن کردن این مطلب با زبانی ساده و کودکانه برای کودکان مهارتی است که والدین باید آن را  آموزش ببینند.

 آیا لوازم گریم کودک امن می‌باشد؟
در مواردی در گریم کودکان گزارش شده  که کودکان بعا از استفاده از لوازم گریم که حتی برچسب غیرسمی داشته دچار حساسیت شدید و در بیمارستان بستری شده‌اند. با وجود این برچسب شش مادۀ شیمیایی مختلف در این کیت وجود دارد که معمولا موجب حساسیت کودکان دلبندتان می‌شود. همۀ این مواد دارای دی اکسید تیتانیوم است که یک ماده معدنی است که که به عنوان رنگدانه سفید روشن برای نقاشی و به عنوان رنگ در صنایع غذایی و کرم ضد آفتاب استفاده می‌شود که سرطان‌زا بوده و باعث اختلال عملکرد سلولی یا التهاب مزمن در کودک می‌شود. زمانی پوست کودک  شما در معرض این مواد قرار می‌‌گیرد پوست کودکان نازک‌تر از پوست بزرگسالان است و عملکرد حفاظتی کمتری دارد و می‌تواند ایجاد حساسیت‌های شدید در پوست کودک شما ایجاد کند.

چگونه از عفونت ناشی از گریم در پوست کودک جلوگیری کنیم؟
- در هنگام خرید لوازم گریم و آرایش کودکان حتما مواد تشکیل دهنده را به دقت بررسی و مورد مطالعه قرار دهید.
- قبل از استفاده لوازم گریم روی پوست کودک خود تست پوستس پچ انجام دهید تا مطمئن شوید مواد تشکیل‌دهندۀ آن موجب حساسیت در پوست نمی‌شود.
- در صورت استشمام بوی بد از این لوازم از خرید آن خودداری کنید. زیرا بوی بد ممکن است نشانه‌ای بر آلودگی آن محصول باشد.
- لوازم آرایشی را در جای مرطوب و گرم نگهداری نکنید تا خراب نشود.

در لوازم گریم کودک از چه موادی دوری کنیم؟
1- BHA  و BHTکه به عنوان مواد نگه‌دارنده در رژلب و مرطوب‌کننده‌های بهداشتی استفاده می‌شود که برای کودکان واکنش آلرژیک دارد. این ماده سرطان زا بوده و باعث آسیب کبدی و تداخل سطح هورمون تیروئید می‌شود.

2- رنگ‌های که با استفاده از قطران زغال سنگ ساخته می‌شود. معمولاً با یک عدد شاخص (CI) پنج رقمی مشخص می‌شوند یا با عنوان P-phenylenediamine  مشخص می‌شوند. این رنگ‌ها در ریمل، سایه چشم و خط چشم استفاده می‌شوند. این مواد سرطان‌زا بوده و موجب آسیب مغزی می‌شود.

3-  دی اتانول آمین (diethanolamine)، محصولات آرایشی را به شکل کرم استفاده می‌شود و می‌تواند به عنوان متعادل کننده pH در محصولات گریم کودک و محصولات بهداشتی استفاده شود. دی اتانول آمین را می‌توان در مرطوب کننده‌ها، کرم‌های ضد آفتاب و پاک کننده‌های صورت پیدا کرد. دی اتانول آمین باعث تحریک پوست و چشم می‌شود و قرار گرفتن در معرض دوزهای بالای آن با سرطان‌های کبد و تغییرات پیش سرطانی در پوست و تیروئید را در بردارد.

4- دی بوتیل فتالات یا DBP، عمدتاً در لاک ناخن، عطر و پاک‌کننده‌های آرایش به عنوان یک ماده معطر و حلال استفاده می‌شود. استفاده مداوم از دی بوتیل فتالات در حال حاضر توسط اتحادیه اروپا ممنوع شده است. زیرا این ماده باعث اختلالات هورمونی و نقص رشد در جنین می‌شود.

5- نگهدارنده های حاوی فرمالدهید که مادۀ نگهدارنده که در رژگونه، ریمل و پاک کننده آرایش است ، به عنوان یک عامل سرطان زای شناخته شده برای انسان دسته بندی شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که فرمالدهید می‌تواند پوست و چشم‌ها را تحریک کند و در دوزهای پایین باعث ایجاد حساسیت شود.

6- پارابن‌ها که استفادۀ آن توسط اتحادیه اروپا ممنوع شده است. اما با این حال، پارابن هنوز هم پرمصرف ترین نگهدارنده در لوازم آرایشی به شمار می‌رود. آن‌ها بیش‌تر برای جلوگیری از آلودگی محصولات آرایش و تضمین ماندگاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. پارابن با اختلالات هورمونی، سرطان سینه، افزایش پیری پوست و آسیب DNA مرتبط است.
7- عطر که این عطرهای نا مشخص در واقع مخلوط پیچیده‌ای از ده‌ها ماده شیمیایی می‌باشند. آن‌ها تقریباً در هر نوع محصول مراقبت آرایشی بهداشتی استفاده می‌شوند و هیچ قانونی شرکت‌ها را ملزم نمی‌کند که مواد شیمیایی به کار رفته در ترکیب عطر خود را فهرست کنند. این ترکیبات فهرست نشده می‌توانند آلرژی، میگرن و علائم آسم را در افراد تحریک کنند و با سرطان و سمیت عصبی مرتبط هستند.

8- پلی اتیلن گلیکول‌ها (PEG) ترکیبات نفتی است که در بعضی از کرم‌های آرایشی به عنوان غلیظ کننده، حلال، نرم کننده و رطوبت رسان استفاده می‌شوند. PEG ها می‌توانند باعث تحریک و سمیت سیستمیک در افراد شوند. بسته به کیفیت و فرآیند ساخت، ترکیبات پلی اتیلن گلیکول‌ ممکن است به مواد سرطان زا مانند اکسید اتیلن و ۱ و ۴ دی اکسان آلوده شوند. آن‌ها همچنین به عنوان افزایش دهنده نفوذ” عمل می‌کنند که نفوذپذیری پوست را افزایش می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود تا مواد مضر به لایه اپیدرم پوست برسند و سد چربی طبیعی پوست را بشکنند.

9- پترولاتوم یا  PAH  که ژل روغنی است که در مرطوب کننده‌ها، نرم کننده لب و رژ لب استفاده می‌شود، اگر به طور کامل تصفیه نشود برای سلامتی خطرناک است و ممکن است باعث سرطان پوست شود. PAH موجود در وازلین نیز با تحریک پوست و آلرژی همراه است.

10- سیلوکسان‌ها که ترکیباتی مبنی بر سیلیکون باعث ایجاد لطافت و احساس نرمی پوست در کرم‌های گریم و مرطوب کننده‌ها می‌شود. این ترکیبات مبتنی بر سیلیکون سمی هستند، مختل کننده غدد درون ریز هستند و در عملکرد هورمون‌های انسانی اختلال ایجاد می‌کنند.

11- سدیم لورت سولفات بیش‌تر در محصولات بهداشتی مانند اسپری‌ها، شامپوها، ژل‌های دوش و پاک‌کننده‌های صورت رایج است، اما در لوازم گریم، به‌ویژه در براق کننده لب، پاک‌کننده‌های آرایش، کرم‌های گریم و ضد آفتاب نیز یافت می‌شود. SLES باعث تحریک پوست و درماتیت می‌گردد. همچنین به نظر می‌آید که باعث آکنه، به ویژه آکنه کیستیک می‌شود.

12- تریکلوسان ماده شیمیایی که اغلب در طیف گسترده‌ای از محصولات خانگی، از جمله کیسه‌های گاراژ، رنگ‌ها و مواد شوینده لباس‌ یافت می‌شود، معمولاً به عنوان نگهدارنده در فرمولاسیون‌های آرایش مبتنی بر آب نیز استفاده می‌شود. با این حال، مشخص شده است که پوست و چشم را تحریک می کند و ممکن است باعث اختلال غدد درون ریز شود. تریکلوسان همچنین به عنوان یک کلروفنول شناخته می‌شود که یک کلاس شیمیایی سرطان زا است.

 

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام