ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
اولین رژ لب در جهان
  • آموزش

اولین رژ لب در جهان

  • 1403-02-01 02:13:58

اولین رژ لب در جهان
محققان و باستان شناسان آثار تاریخی یک ویال کوچک به رنگ قرمز تیره در استان کرمان در منطقه جیرفت کشف کرده‌اند که پس از بررسی و آزمایش روی این مواد متوجه شدند این مواد مربوط به یک محصول آرایشی قرمز رنگ است.

پس از تجزیه و تحلیل در این مورد از باقی مانده مواد داخل ویال به این مورد دست یافته‌اند که جنس این مواد از کانی کلینوکر است که احتمالا ایرانیان در عصر برنز نخستین رژلب را اختراع نموده‌اند.

محققان در این زمینه از روش طیف سنجی جرمی ماده و تابش پرتو ایکس به این نتیجه رسیدند که بقایای مانده در ویال کشف شده از کانی‌های منگنیت، هماتیت، برونیت، آنگلزیت و گالن همراه با موم گیاهی و مواد آلی تشکیل شده است که این مخلوط شباهت بسیار زیادی به مواد تشکیا‌دهنده رژلب در زمان معاصر دارد.

تا قبل از این کشف در مصر آناتولی بین النهرین و ایران ویال‌‌های سنگی ماقبل تاریخ مشابه این مواد کشف شد. با این حال محققان در این زمینه گفته‌اند که پیچیدگی دستورالعمل‌های آرایشی در ایران به علت در دسترس بودن سنگ معدن‌های فلزی متنوع در فلات مرکزی ایران می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که افراد در آن زمان میتوانستند محصولات آرایشی پیچیده‌تری تولید نمایند.

پروفسور ویداله درباره ترکیب این ماده یافت شده می‌گوید:این ماده خود به تنهایی دارای جزئیات بسیاری است که تهیه آن مستلزم داشتن دانش بسیار عمیق در مورد پردازش شیمیایی و رفتار ترکیبات منگنز و آهن ، و کوارتز آسیاب‌شده به صورت بسیار ریز به عنوان براق‌کننده و موم، روغن و اوره به احتمال زیاذ به عنوان مرطوب‌کننده بوده است. او در این زمینه گفته: همه این موارد مسلتزم داشتن دانش تخصصی بوده که فقط امکان اینکار در کارگاه‌های متمرکزی است که توسط کارشناسان مدیریت می‌شده انجام پذیرفته است.

در اولین جوامع  شهری لوازم آرایشی و ظروف همراه با متوفی دفن شده که نشان‌دهنده اهمیت شخصی فرد حتی پس از مرگ به وسایل مورد علاقه‌اش بوده است. محققان معتقدند که عمل دفن لوازم آرایش می‌تواند به این معنی باشد که مردم در آن زمان به زندگی پس از مرگ معتقد بودند و همان ظاهر دنیوی ادامه حیات خواهند داد.

 
کارشناسان می‌گویند پس از انقلاب اسلامی در منطقه جیرفت هزاران گور تمدنی جیرفت از بین رفته و وسایل به تاراج رفته‌اند بنابراین تشخیص قطعی طبقات اجتماعی در آن زمان و تشخیص تفاوت بین آنا غیر ممکن شده است.  

پس از انقلاب این محطه متاسفانه به حال خود رها شد و قاچاقچیان  و مردم محلی به این منطقه سرازیر شدند که یکی از بزرگ‌ترین غارت‌های آثار باستانی  در جهان در این زمان لقب گرفت. سه گورستان این منتطقه به قدری غارت شدند که باستان‌شناسان بعدها نتوانستند حتی یک استخوان در قبور کشف کنند.

ماسیمو ویداله استاد باستان‌شناسیدر دانشگاه پادوا ایتالیا در یکی از تحقیقات خود نوشته ما تا به امروز آپاری از لوازم ارایشی از جمله سایه چشم و خط چشم مربوط به دنیاسی 4 الی 5 هزار سال پیش به دست آورده بودیم اما در مورد رژلب در این دوران چیزی نمی‌دانستیم.
 
نویسندگان در مقالات خود محصولات آرایشی را مربوط به مصر و خاور دور دانسته وترکیبات سفید یا رنگ روشن برای سایه چشم استفاده می‌شد. و عمدتا بر پایه خط‌چشم‌های سرب‌اندود یا سرمه سیاه فرآوری شده بود  با این حال رنگدانه‌های قرمز تیره برای رنگ‌آمیزی لب‌ها مورد جدیدی است که توسط باستان‌شناسان کشف شده است، که قبلا مستند نشده بود و محققان از آن اطلاعی نداشتند.  
پروفسور ویداله می‌گوید: این رژلب‌ها تا حد زیادی یک راز تاریخی هستند. که حتی ما نمیدانیم که این رژها برای استفاده مردها بوده یا زنان چرا که اجاد این گورستان کاملا به تاراج رفته است.
موخان معتقدند که تمدن هلیل رود و جیرفت همان تمدن مرهشی یا تمدن سرزمین باستانی است که در متون خط میخی بین‌النهرین آماده است که قدمت آن به هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد.
ویال کشف شده کوچک حاوی رژلب قبلا در میان آثار ارزشمندمسی و سنگی که توسط نیروی پلیس ایران کشف شده بود.  ویال کشف شده از جنس کانی کلینوکلر که رنگ مایل به سبز داشته و فشرده با سبکی مشابه  با صدها نمونه دیگر از کلینوکلرهای کشف‌شده در منطقه جیرفت می‌باشد. به گفته محققان ضخامت کم و شکل باریک این ویال نشان می‌دهد که طراحی ویال دقیقا مانند عصر ما بوده که به شخص اجازه می‌دهد با یک دست آینه برنزی یا مسی را نگه دارد و با دست دیگر رژ را به راحتی روی لب بمالد.


مورخان به این نتیجه رسیدند که این مشخصه نشانگر مدرنیته بودن در عصر برنز و نمایش تجملات و موقعیت برتر توسط طبقات بالای نوظهور در آن زمان می‌باشد. تا پیش از این قدیمی‌ترین رژلب در مصر در مورد تصویر زنی است در حال مالیدن رنگ قرمز به لب‌هایش است روی ورقه پاپیروس بازمی‌گردد. که زمان آن به 1200 تا 1300 سال قبل از میلاد مسیح نقاشی شده است.
 

 

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام