ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
هر آنچه که باید درباره کرم مرطوب‌کننده بدانید
  • آموزش

هر آنچه که باید درباره کرم مرطوب‌کننده بدانید

  • 1403-02-28 12:14:45

چرا باید از کرم مرطوب‌کننده استفاده کرد؟

مرطوب‌کننده به‌عنوان یک سد محافظ برای پوست شما عمل می‌کند و آن را هیدراته و سالم نگه می‌دارد. به‌همین‌دلیل، اکثر متخصصان استفاده از آن را به‌صورت روزانه توصیه می‌کنند. علاوه‌بر حفظ رژیم غذایی مناسب و مدیریت استرس، استفاده از یک کرم مرطوب‌کننده مناسب می‌تواند پوست شما را نرم و لطیف کند. از نظر آکادمی پوست آمریکا، یک روتین خوب مراقبت از پوست شامل مرطوب‌کننده و ضد آفتاب است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه و اثرات اشعه ماوراءبنفش خورشید را دفع کند. ازآنجایی‌که هر فردی براساس ژنتیک و عوامل قابل کنترل‌تر مانند رژیم غذایی جنس پوست متفاوتی دارد، باید نوع مرطوب‌کننده طبق این مسئله تهیه شود. به عنوان مثال، اگر پوست شما بسیار خشک است باید از مرطوب‌کننده‌های سنگین‌تر برای جذب حداکثر رطوبت استفاده کنید. بنابراین، انتخاب مرطوب‌کننده خیلی هم کار آسانی نیست. امروزه انواع کرم‌های صورت، مرطوب‌کننده‌های بدن و صورت و لوسیون‌ها یا پمادها برای پوست‌های خشک، حساس، روشن یا تیره وجود دارند. در ادامه به جزئیات بیشتری از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کرم، لوسیون یا پماد مرطوب‌کننده، کدامیک برای شما مناسب هستند؟

اصولا انواع کرم مرطوب‌کننده بافت لطیفی دارند، به آبرسانی پوست کمک می‌کنند و برای پوست‌های معمولی مفید هستند. درحالی‌که لوسیون‌ها سبک‌تر هستند، ترکیب اصلی آن‌ها آب است و برای پوست‌های چرب مناسب هستند. اگر پوست شما خشک است یا مدام دچار حساسیت پوستی می‌شوید، استفاده از یک پماد مرطوب‌کننده به‌دلیل داشتن غلظت بالا می‌تواند رطوبت کافی را حفظ کند. از نظر متخصصان پوست، یک مرطوب‌کننده سبک برای روز و یک مرطوب‌کننده سنگین‌تر برای شب گزینه عالی است. همچنین می‌توانید از یک کرم غلیظ تر برای بدن خود و یک لوسیون مرطوب‌کننده سبک برای صورت خود استفاده کنید. در ماه‌های تابستان از مرطوب‌کننده‌های سبک‌تر و آبرسان استفاده کنید.  
برای خرید محصولات مراقبت از بدن اینجا کلیک کنید‌.

نکاتی که باید پیش از خرید کرم مرطوب‌کننده به آن دقت کنید

توصیه می‌کنیم در هنگام انتخاب کرم مرطوب‌کننده به موارد زیر توجه کنید: • قدرت محافظت در برابر آفتاب. صرف نظر از نوع پوست شما، تقریباً همه متخصصان پوست توصیه می‌کنند که یک کرم مرطوب‌کننده با ضد آفتاب با حداقل SPF 30 تهیه کنید. اگر آن را برای صورت خود تهیه می‌کنید، بهتر است به‌دنبال محصولی باشید که فاقد روغن و عطر باشد تا خطر بروز آکنه شما را تهدید نکند. • وجود آنتی‌اکسیدان‌ها. مرطوب‌کننده‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند چای سبز، بابونه، انار یا عصاره ریشه شیرین‌بیان برای داشتن پوستی شاداب و سالم موثر هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، مولکول‌هایی که به سلول‌های پوست آسیب وارد می‌کنند. • داشتن پوست چرب یا مستعد آکنه. اگر پوست شما مدام جوش می‌زند، باید به‌دنبال یک مرطوب‌کننده غیر کومدون‌زا باشید که منافذ پوست را مسدود نکند. در این شرایط، وجود ترکیبات ضد پیری مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی نیز در کرم مرطوب‌کننده ضروری است. • داشتن پوست خشک. اگر پوست خشکی دارید باید به‌دنبال یک مرطوب‌کننده سنگین‌تر باشید که حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک و دایمتیکون است. چنین محصولی به هیدراته نگهداشتن پوست کمک می‌کند. گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، پروتئین‌ها و اوره نیز به جذب آب در پوست شما کمک می‌کنند. • داشتن پوست حساس. از یک کرم مرطوب‌کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید تا با علائم آلرژی پوست مواجه نشوید. هرچه مواد موجود در محصول مورد نظر شما تخصص‌تر باشد، گزینه مناسب‌تری برای پوست‎های حساس است. • خارش مداوم پوست. اگرچه در این شرایط باید از کرم‌های درمانی مانند کرم پوست استروئیدی هیدروکورتیزون 1 درصد استفاده کنید، اما وجود یک کرم مرطوب‌کننده ضد حساسیت نیز برای تسکین خارش نیاز است. اگر در این شرایط خارش برطرف نشد، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است مشکل پوستی جدی‌تری داشته باشید. • ابتلا به اگزما. از یک پماد مرطوب‌کننده غلیظ حاوی وازلین برای کمک به تسکین ترک‌ها و بهبود انعطاف‌پذیری پوست استفاده کنید. اگزما یک مشکل پوستی مزمن است که در مراحل حاد نیاز به پمادهای سنگین برای بهبود دارد.  
برای خرید محصولات پوست اینجا کلیک کنید‌.

هنگام انتخاب مرطوب‌کننده از وجود چه ترکیباتی باید اجتناب کرد

وقتی نوبت به خرید کرم مرطوب‌کننده می‌رسد، توصیه می‌کنیم که به ترکیبات ذکر شده روی بسته‌بندی آن توجه کنید تا مواد زیر موجود نباشند: • رنگ‌ها و عطرها. جنس پوست شما از هر نوعی باشد، کرم مرطوب‌کننده شما نباید حاوی مواد غیر ضروری و تحریک‌کننده مانند رنگ‌ها و عطرها باشد. عوامل ضد باکتری نیز می‌توانند با حذف روغن‌های طبیعی پوست باعث خشک شدن آن شوند. • ترکیبات غیر سازگار با بدن. از مرطوب‌کننده‌های صورت حاوی ترکیباتی مانند لانولین، روغن معدنی، موم یا باتر شی پرهیز کنید. این‌ها می‌توانند منافذ را مسدود کرده و باعث بروز آکنه روی صورت شوند. • اسیدهای محرک. اگر پوست خشک یا حساسی دارید از مصرف محصولاتی که حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید گلیکولیک، رتینوئیک اسید و اسید سالیسیلیک هستند خودداری کنید. این مواد ممکن است بیش‌ازحد به پوست نفوذ کرده و پوست ظریف را دچار مشکل کنند. از محصولات حاوی الکل نیز دوری کنید. • استفاده بیش‌ازحد از مواد استروئیدی (برای خارش پوست). استفاده از کرم یا پماد استروئیدی را فقط به یک یا دو هفته محدود کنید، مگر اینکه پزشک توصیه کند. استفاده زیاد از این کرم‌ها می‌تواند پوست را بسیار نازک کند و منجر به سایر مشکلات پوستی شود. • اوره یا اسید لاکتیک (برای اگزما یا پوست ترک‌خورده). از مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی این ترکیبات هستند دوری کنید. آن‌ها می‌توانند تحریکات پوستی موجود را تشدید کنند.

سه فاکتور نهایی در مورد مصرف انواع کرم مرطوب‌کننده

توصیه می‌کنیم: • همیشه از انواع مرطوب‌کننده استفاده کنید. زیرا وجود یک لوسیون ملایم و لطیف برای صورت و یک کرم غلیظ برای بدن لازم است. • زمانی‌که پوست شما مرطوب است از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. مثلا چند دقیقه بعد از حمام یا دوش گرفتن، محصول مورد علاقه خود را مصرف کنید. • برای صورت خود از مرطوب‌کننده‌های چندمنظوره استفاده کنید. مطمئن شوید که محصول شما دارای فاکتور محافظتی در برابر آفتاب، ویتامین A یا آلفا هیدروکسی اسید برای اثرات ضد پیری و کمی رنگدانه برای یکدست کردن پوست باشد. سخن آخر بنابراین، وجود یک مرطوب‌کننده مناسب در روتین پوستی همه ما ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید محصول مورد نظر خود، با پزشک متخصص پوست و مو نیز مشورت کنید. منابع: 

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام