ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
تمام خواص شگفت‌انگیز جوش‌شیرین
  • آموزش

تمام خواص شگفت‌انگیز جوش‌شیرین

  • 1401-08-29 12:03:18

جوش شیرین ماده‌ای است که در اغلب خانه‌ها یافت می‌شود. بیشترین استفاده ما از این ماده شاید همان بوزدایی ساده از یخچال خانه‌مان و یا در آشپزی باشد. اما جوش شیرین، یا همان بی‌کربنات سدیم، کاربردهای متعدد و شگفت‌انگیز دیگری نیز دارد. این مطلب اطلاعات مفیدی را درخصوص این ماده همه‌ فن حریف در اختیارتان قرار می‌دهد تا ببینید جوش شیرین چگونه می‌تواند به حفظ سلامت و پاکیزگی بدن انسان کمک می‌کند.
توجه داشته باشید که دو نوع جوش شیرین وجود دارد، صنعتی و خوراکی. جوش شیرین صنعتی یا شیمیایی را فقط باید برای شستشو و تمیزکاری استفاده کرد و هنگام پخت و پز هرگز نباید از آن استفاده کرد و نباید آن را خورد.

1. شوینده دهان و دندان‌ها

پلاک دندان‌ لایه‌ی چسبنده‌ای از باکتری‌ها است که جوش شیرین برای از بین بردن آن عالی عمل می‌کند. تجمع پلاک روی دندان به مرور زمان سخت شده و منجر به بیماری لثه می‌شود. مسواک خود را مرطوب کرده، به جوش شیرین آغشته کنید و طبق معمول همیشه مسواک بزنید. البته، جوش شیرین فاقد فلوراید است. فلوراید ماده‌ای است که از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی محافظت می‌کند. به همین دلیل، بهتر است حتماً با خمیردندان معمولی نیز مسواک بزنید.

2. دهانشویه ارزان قیمت

بعد از خوردن غذا یا میان‌وعده، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف لیوان آب بریزید و دهان خود را با آن قرقره کنید. جوش شیرین برخلاف برخی دهانشویه‌ها بوی دهان را با رایحه نعناع پنهان نمی‌کند، بلکه بو را کاملاً از بین می‌برد.

3. دئودورانت

اغلب موادی که بو می‌دهند، حاوی مولکول‌های اسیدی یا قلیایی هستند. جوش شیرین این بوها را خنثی می‌کند. اغلب کشورها در دامداری‌ها و تصفیه خانه‌های فاضلاب از این ماده برای بوزدایی استفاده می‌کنند. جوش شیرین روی بوی بدن انسان نیز همین تاثیر را دارد. صبح‌ها مقدار کمی از این پودر را به زیر بغل خود بمالید. هنگام خرید محصولات بوزدا به دنبال محصولاتی باشید که حاوی بی‌کربنات سدیم باشند.

4. کمک به سلامت کلیه‌ها

کلیه، مواد زائد و آب اضافی را از بدن انسان خارج می‌کند. درصورت ابتلا به بیماری مزمن کلیوی ناشی از دیابت، فشارخون بالا یا دلایل دیگر، ممکن است اسید در بدن فرد انباشته شود. بی‌کربنات سدیم می‌تواند سطح اسید را کاهش داده و به کاهش سرعت تحلیل استخوان‌ها و همچنین، ساخت عضلات نیز کمک کند. پیش از استفاده از جوش شیرین به عنوان مکمل درمانی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید، تا از هرگونه تداخل دارویی و عوارض احتمالی پیشگیری کنید.

5. مبارزه با سرطان

در اغلب کشورها در اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها از بی‌کربنات سدیم به عنوان درمانی برای ایست قلبی، مسمومیت و موارد دیگر استفاده می‌شود. همچنین، این ماده به مقابله با اثرات اسیدی داروهای شیمی درمانی سرطان نیز کمک می‌کند. براساس مطالعات انجام‌شده، سطح اسیدی پایین در بدن می‌تواند سرعت رشد و گسترش برخی تومورها را کم کند.

6. تسکین پوست

جوش شیرین می‌تواند التهاب جزیی، درد، خارش و قرمزی پوست ناشی از نیش حشرات را تسکین دهد. سه قسمت جوش شیرین را با یک قسمت آب مخلوط کرده و خمیر درست کنید. آن را روی محل گزش بگذارید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند، سپس آن را بشویید. همچنین، می‌توانید در وان حمام نصف لیوان جوش شیرین به آب اضافه کنید.

7.  تسکین درد

بی‌کربنات سدیم می‌تواند قدرت ضددرد لیدوکائین موجود در اپیدورال را تقویت کند. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا جوش شیرین می‌تواند به کاهش درد ناشی از سرطان نیز کمک کند یا خیر. برای کاهش درد ناشی از آفتاب سوختگی، محلولی حاوی حدود چهار قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک لیتر آب درست کرده، یک تکه پارچه را در آن خیس کنید و به آرامی آن را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید تا دردتان تسکین یابد.

8. کاهش رفلاکس معده

جوش شیرین می‌تواند اسید اضافی را که بعد از غذا خوردن از معده به سمت گلو و دهان می‌رود، التیام بخشد. با مخلوط کردن نصف قاشق چایخوری جوش شیرین در نصف لیوان آب، یک آنتی‌اسید خانگی درست کنید و آن را بنوشید. پیش از استفاده از این محلول برای درمان کودکان زیر 6 سال و یا استفاده از آن همراه با سایر داروها، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

9. اسکراب صورت

جوش شیرین یک لایه‌بردار و اسکراب ملایم است و می‌تواند به عنوان یک پاک‌کننده‌ی ملایم صورت عمل کند. ابتدا صورت خود را با یک شوینده ملایم و غیر اسکرابی بشویید و آب بکشید. سپس خمیری از سه قسمت جوش شیرین و یک قسمت آب درست کنید و آن را به صورت دایره‌ای و با ملایمت روی پوست خود بمالید. سپس، با آب بشویید.

10. درخشان‌کننده موها

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با شامپوی خود مخلوط کنید تا اثرات اسپری‌ها، ژل‌ها، نرم‌کننده‌ها و سایر محصولات مو را از روی موهای خود پاک کنید. با این کار نه تنها موهایتان تمیزتر می‌شود، بلکه حالت دادن به موها نیز آسان‌تر خواهد شد.

11. نرم‌کننده پوست

نصف لیوان جوش شیرین به آب وان حمام خود اضافه کنید. جوش شیرین، اسیدها را خنثی کرده، عرق و چربی را از بین می‌برد و پوست را نرم و ابریشمی می‌کند.

12. تمیزکننده‌ی اسباب بازی‌ کودکان

به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر و خشن از جوش شیرین برای تمیز کردن وسایل و اسباب‌بازی‌های کودک خود استفاده کنید. البته، جوش شیرین میکروب‌ها را از بین نمی‌برد، به همین دلیل، آن را همراه با سرکه (که یک ماده ضدعفونی‌کننده است) استفاده کنید. سپس، آن را خوب آبکشی کنید.

13. تمیزکننده‌ی دندان مصنوعی

دو قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم حل کنید. سپس، دندان مصنوعی خود را در آن قرار دهید تا مواد غذایی روی آن به راحتی کنده شده و بوی بد آن نیز از بین برود. به منظور انجام دقیق‌تر و پاکیزگی بیشتر، بهتر است این کار را با مسواک و مقداری جوش شیرین انجام دهید.

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام