ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
هر آنچه که باید درباره خرید، استفاده و نگهداری از لنز بدانید
  • آموزش

هر آنچه که باید درباره خرید، استفاده و نگهداری از لنز بدانید

  • 1401-10-05 09:39:14

لنزهای رنگی، درست مانند انواع دیگر لنزها، از دسته ابزارهای پزشکی هستند که باید توسط سازمان‌های معتبر از جمله سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شوند. طبق توصیه سازمان FDA بهتر است تمامی لنزها (چه لنز رنگی یا طبی) باید از طریق نسخه معتبر خریداری شوند.
چه نیاز به عینک طبی داشته باشید یا نداشته باشید، می‌توانید از لنزهای رنگی برای تغییر و یا بهبود رنگ طبیعی چشمان خود استفاده کنید. لنزهای تماسی طبی برای اصلاح اختلالات بینایی نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم استفاده می‌شوند.
لنزهای رنگی عوارضی از جمله احتمال عفونت چشم، ایجاد حساسیت، کاهش بینایی یا خراش روی قرنیه به همراه دارند. توجه داشته باشید که لنز رنگی را از مراکز معتبر خریداری کنید و از لنزها و چشمان خود به درستی مراقبت کنید.

مشخصه‌های لنزهای رنگی چیست؟

از لنزهای رنگی هم برای تغییر رنگ چشم‌ها و هم به منظور اصلاح اختلالات بینایی می‌توان استفاده کرد. بسیاری از افراد برای اصلاح دید خود از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند. از آنجاکه لنزها (از هر نوعی که باشند) جزو تجهیزات پزشکی محسوب می‌شوند، باید توسط FDA تایید شوند.
در قسمت رنگی چشم انسان (عنبیه) خطوط، اشکال و نقاطی وجود دارد که این مشخصه‌ها در لنزهای تماسی رنگی نیز برای تغییر یا بهبود رنگ چشم‌ها تعبیه شده است. البته بخشی از عدسی که روی مردمک در مرکز چشم قرار می‌گیرد، شفاف باقی مانده تا شخص بتواند همچنان به وضوح محیط خود را ببیند.
لنزهای تماسی رنگی گران‌تر از لنزهای تماسی سنتی هستند. این نوع لنزها معمولاً 70 تا 80 درصد قیمت بالاتری دارند.

لنزهای تماسی رنگی چه کاربردهایی دارند؟

زیبایی: با این لنزها هم می‌توان رنگ چشم‌ها به صورت کاملا طبیعی بهبود بخشید و هم می‌توان با یک لنز با یک رنگ متفاوت، رنگ چشم‌ها را کاملاً عوض کرد. بسته به اینکه چقدر می‌خواهید تغییر کنید و به دنبال چه استایلی هستید، انتخاب‌های زیادی می‌توانید داشته باشید. از این لنزها می‌توان برای روشن‌تر کردن رنگ چشم‌ها، افزایش رنگ طبیعی خود چشم‌ها و یا تغییر رنگ آنها استفاده کرد.
اصلاح اختلالات بینایی: درصورت آسیب دیدن چشم و یا وجود نقص مادرزادی در چشم‌ها، می‌توان با استفاده از لنز رنگی سفارشی ظاهر آن را تغییر داد. این لنزهای سفارشی را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که مردمک فرد، سالم به نظر برسد و رنگی بودن لنز نیز می‌تواند به ایجاد ظاهر طبیعی‌تر چشم کمک کند.
ورزش: از لنزهای رنگی سفارشی می‌توان به صورت خاص هنگام ورزش کردن و به منظور بهبود بینایی در شرایط خاص استفاده کرد. این لنزهای رنگی اغلب دارای یک "تینت ورزشی" هستند که به انحراف نور شدید خورشید، افزایش ادراک عمق و ایجاد کنتراست بیشتر کمک می‌کنند.
جلوه‌های ویژه: نوعی از لنزهای تماسی با نام "لنزهای تماسی با جلوه ویژه" می‌توانند چشم‌های فرد را گربه‌مانند جلوه دهند و یا ظاهری خون‌آشام به چهره بدهند.

انواع لنزهای تماسی رنگی کدامند؟

به طور کلی لنزهای تماسی رنگی شامل دو نوع اصلی هستند: لنزهای پلانو و لنزهای اصلاح بینایی.
لنزهای تماسی رنگی پلانو فقط به منظور زیبایی استفاده می‌شوند و در واقع، کاربردی در اصلاح مشکلات بینایی ندارند. با این حال، برای اصلاح اختلالات بینایی از قبیل دوربینی، نزدیک بینی و یا آستیگماتیسم می‌توان لنز های رنگی تصحیح‌کننده‌ی بینایی استفاده کرد.
بهتر است برای خرید هر دو نوع لنزهای تماسی رنگی، نسخه داشته باشید، زیرا هر دو لنز جزو تجهیزات پزشکی هستند و قرار است در چشمانتان جایگذاری شوند.

لنزهای تماسی رنگی در تینت‌ها (رنگ‌های) متنوعی تولید می‌شوند که شامل موارد زیر است:
تینت تقویتی: این رنگ برای چشم‌های روشن بسیار مناسب است. یک رنگ تقویت‌کننده می‌تواند رنگ طبیعی چشمانتان را تقویت کرده و به برجسته‌کردن رنگ آن‌ها کمک کند. این تینت یک رنگ شفاف (نیمه شفاف) است که می‌تواند رنگ چشم را زنده‌تر و واضح‌تر جلوه دهد.
تینت بینایی: رنگ این نوع لنزها معمولاً بسیار جزئی است و رنگ چشم‌ها را تغییر نمی‌دهد. این لنزها طوری طراحی شده‌اند که هنگام جایگذاری در چشم‌ها، به راحتی دیده و کنترل می‌شوند.
تینت مات: این نوع لنزها شفاف نیستند و رنگ طبیعی چشم را کاملاً تغییر می‌دهند. اگر رنگ چشم‌هایتان تیره است، برای تغییر رنگ آنها نیاز به لنزی با رنگ مات دارید. طیف گسترده‌ای از لنزهای رنگ مات وجود دارد. لنزهای تماسی با جلوه ویژه معمولاً دارای رنگ‌ مات هستند.
تینت سفارشی: می‌توان لنزی با رنگ سفارشی ساخت تا با مشخصات و استایل شخص مطابقت کند. اگر به دلیل نقص یا آسیب می‌خواهید ظاهر چشم‌های خود را تغییر دهید، اگر ورزشکار هستید و یا اگر فقط به دنبال یک لنز رنگی منحصربه‌فرد و خاص هستید، می‌توانید یک لنز تماسی با  تینت سفارشی را امتحان کنید.
لنزهای تماسی رنگی در انواع مختلفی از جمله یکبار مصرف روزانه، هفتگی و ماهانه وجود دارند.
اگر گاهی اوقات و نه هر روز تصمیم دارید رنگ چشم خود را تغییر دهید، لنزهای رنگی یکبار مصرف روزانه را انتخاب کنید. این لنزها به شما این امکان را می‌دهند که رنگ‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام رنگها را بیشتر دوست دارید، بدون اینکه مجبور باشید در درازمدت از آنها استفاده کنید.

خطرات و عوارض احتمالی لنزهای تماسی رنگی چیست؟

لنزهای تماسی از هر نوعی که باشند، اندک عوارضی به همراه دارند. به طور معمول، اگر دستورالعمل‌های مربوط به نحوه‌ی تمیز کردن، جایگذاری و نگهداری از لنز را اجرا کنید، می‌توانید خطرات و عوارض احتمالی را به حداقل برسانید.
مشکلات و عوارض لنزهای رنگی معمولاً بیشتر از لنزهای تماسی معمولی است، چراکه اغلب مردم این لنزها را از فروشگاه‌های غیرمجاز خریداری می‌کنند. اگر لنزها به درستی روی چشم شما نصب نشده باشند، احتمال آسیب و عوارض آن افزایش می‌یابد. عفونت چشم از عمده‌ترین مشکلات مربوط به استفاده از لنزهای تماسی به شمار می‌رود. با رعایت بهداشت می‌توان از احتمال بروز این خطر جلوگیری کرد.
اگر لنز به درستی در چشم‌ها قرار نگیرند، احتمال بروز عوارض جانبی زیر وجود دارد:
خراش قرنیه
عفونت و زخم قرنیه
کاهش بینایی
واکنش‌های آلرژیک
ورم ملتحمه (چشم صورتی)
نابینایی

گاهی لنزهای تماسی رنگی باعث ایجاد اختلال در بینایی افراد می‌شوند. اندازه مردمک چشم انسان در طول روز و در شرایط نوری متفاوت تغییر می‌کند. اندازه‌ی قسمت شفاف لنز رنگی ممکن است دقیق نباشد و اگر مردمک چشم بیشتر از آن بزرگ شود، می‌تواند دامنه‌ی دید فرد را کاهش دهد.
لنزهای تماسی رنگی گاهی به اطراف چشم سُر می‌خورند و در این شرایط مشخص می‌شود رنگ چشم فرد طبیعی نیست.
لنزهای رنگی که با یک نسخه معتبر خریداری می‌شوند و به درستی از آنها نگهداری می‌شود، معمولاً بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، موسسه فوربس هشدار می دهد که این لنزها کاملا بدون خطر و فاقد عوارض نیستند. اگر چشمانتان با گذاشتن لنز رنگی تحریک می‌شود، آنها را بیرون بیاورید و با یک پزشک در این خصوص مشورت کنید.

نکات مربوط به نگهداری و استفاده از لنزها چیست؟

برای خرید و استفاده از هر نوع لنزی، حتی آن لنزهایی که فقط به دلایل زیبایی استفاده می‌شوند، دریافت نسخه بسیار مهم و ضروری است. حتی اگر برای اصلاح بینایی خود به لنز یا عینک نیاز ندارید، باز هم برای استفاده از لنزهای تماسی رنگی بهتر است از چشم‌پزشک نسخه بگیرید. این لنزها از تجهیزات پزشکی هستند که قرار است در چشمان شما قرار بگیرند، بنابراین، مهم است که مطمئن شوید راحت بوده و به طور خاص مناسب چشمان شما هستند. برای جلوگیری از عوارض احتمالی، یک اپتومتریست باید بررسی کند که اندازه لنز برای چشم شما مناسب است یا خیر.
لنزهای تماسی رنگی را از فروشنده خیابانی یا نمایشگاهی و یا سالن زیبایی و موارد مشابه خریداری نکنید، چرا که ممکن است استفاده از این لنزها ایمن نباشد.
دستورالعمل‌های مربوط به استفاده و نگهداری از لنزهای رنگی را دقیق اجرا کنید. از آنها در برنامه زمانی تعیین‌شده استفاده کنید و مطابق با دستورالعمل مربوطه، آنها را جایگزین کنید. به طور مثال، اگر لنز یکبار مصرف روزانه استفاده می‌کنید، حتماً آنها را هر شب بیرون بیاورید و صبح روز بعد لنزهای جدید را بگذارید.
فقط از محلول لنزی مخصوص لنز خود استفاده کنید. مطابق توصیه و دستورالعمل سازنده از لنزهایتان نگهداری کنید.
لنزهای تماسی رنگی را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای تغییر ظاهر در نظر گرفت و اگر تمام نکات مربوط به نگهداری و استفاده از آنها را دقیق اجرا کنید، می‌توانند بی‌خطر و بدون عوارض باشند.

توجه داشته باشید اطلاعات ارائه شده در این مقاله را نباید جاگزینی برای نظرات و توصیه‌های پزشک یا متخصص قلمداد کرد.

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام