ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
یازده درمان خانگی ساده برای داشتن پوست شفاف
  • آموزش

یازده درمان خانگی ساده برای داشتن پوست شفاف

  • 1401-12-16 10:34:04

وقتی پوستتان جوش‌ زده، یا خشک شده و یا وقتی لکه‌های تیره‌اش آزارتان می‌دهد، شاید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این باشد که دست به جیب شده و چند محصول مراقبت از پوست بخرید. اما اگر راز داشتن پوست سالم، شفاف و درخشان همین الان در آشپزخانه‌تان باشد، چه؟ شک نکنید. اکسیرهای جادویی مراقبت از پوست که می‌توانید با چند خوراکی ساده مثل عسل، آلوئه ورا و زردچوبه درست کنید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.
با این وجود، مورگان راکلی (Morgan Rackley)، متخصص زیبایی معتقد است باید در استفاده از درمان‌های خانگی و دست‌ساز بسیار محتاطانه عمل کنید، چرا که ممکن است بیش از آنکه مفید باشند، مضر و آسیب‌زا باشند.
اما اگر دوست دارید درمان‌های طبیعی را نیز امتحان کنید، آن مواردی را که برایتان کاربردی‌تر است، انتخاب کنید. اگر به دنبال یک ضد التهاب پوست، یا یک لایه‌بردار دست‌ساز و یا یک رفع‌کننده‌ی جوش سرسیاه هستید، این مطلب بهترین درمان‌های خانگی با ساده‌ترین دستورالعمل‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد.

درمان خانگی شماره یک: یخ

یخ در عین سادگی می‌تواند نقش مفید و موثری در روتین مراقبت از پوست شما ایفا کند. دکتر مورگان راکلی می‌گوید: «راهکار خانگی من برای کاهش التهاب آکنه و پف صورت، استفاده از یخ است. به نظر من یخ درمان موثری است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.» کافی است یک تکه یخ بردارید و آن را به آرامی برای دو دقیقه روی ناحیه ملتهب بمالید.
برای درمان پف صورت در ابتدای روز، می‌توان بعد از پاک‌سازی پوست صورت از یخ استفاده کرد. دکتر راکلی می‌گوید: «من به شخصه ترجیح می‌دهم یک تکه یخ از فریزر بیرون بیاورم، یک دقیقه صبر کنم و بعد آن را روی پوست خود بمالم. استفاده از یخ بلافاصله بعد از بیرون آوردن از فریزر ممکن است برای پوست ظریف اطراف چشم، زیادی سرد و خشن باشد. اگر سرمای یخ برای پوستتان غیر قابل تحمل است، می‌توانید به جای آن، از آب سرد استفاده کنید.

درمان خانگی شماره دو: ماسک بلغور جو دوسر

این غلات ساده و پر خاصیت یک صبحانه سالم و مغذی است. بلغور جو دوسر با خاصیت تسکین‌دهندگی خود برای هر نوع پوستی به خصوص برای پوست‌های مستعد آکنه بسیار سودمند واقع می‌شود. اگر به دنبال یک لایه‌بردار، یک جاذب طبیعی برای چربی پوست و یا روشی اصولی برای درمان لک‌های خود هستید، این غلات بهترین گزینه برای شماست.
برای درست کردن یک ماسک دست‌ساز خانگی، یک مشت جو، مقدار بسیار کمی عسل و چند قطره آب لیمو را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. در مصرف لیمو زیاده روی نکنید، چرا که باعث سوزش و تحریک پوست می‌شود. مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید، سپس، آن را به آرامی روی پوست صورت خود بمالید. انگشتان خود را با حرکات دایره‌ای روی تمام نواحی صورت خود بکشید تا از پوست خود لایه‌برداری کنید. اجازه دهید این ماسک چند دقیقه روی صورتتان بماند و بعد، با آب گرم بشویید.
اگر حوصله درست کردن ماسک خانگی را ندارید، یک ماسک حاوی جو دوسر تهیه کرده و به صورت هفتگی از آن استفاده کنید.

درمان خانگی شماره سه: ماست

متخصصان تغذیه سال‌هاست از ماست به عنوان یک صبحانه سالم و مفید یاد می‌کنند، اما این ماده خوراکی می‌تواند یک راهکار طبیعی برای مراقبت از پوست هم باشد. به گفته‌ی دکتر راکلی، از آنجا که ماست ساده حاوی مقادیر کمی اسید لاکتیک است، استفاده از آن به‌عنوان ماسک، می‌تواند پوست را به آرامی لایه‌برداری کرده و درخشش خاصی به آن ببخشد. با این حال، دکتر راکلی می‌گوید: «ماسک ماست برای کسانی که آکنه دارند، مناسب نیست. برای درست کردن ماسک ماست، از ماست‌های میوه‌ای و طعم‌دار اجتناب کرده و به جای آن از ماست ساده و فاقد شکر استفاده کنید.»
ماسک‌های پوست کارخانه‌ای که حاوی ماست و عسل هستند، موجب بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی می‌شوند.

درمان خانگی شماره چهار: عسل

نوعی عسل وجود دارد که بیش از هر نوع عسل دیگری می‌تواند برای مراقبت از پوست مفید باشد و آن عسل مانوکا است. این عسل محصول کشور نیوزیلند بوده و بسیار گران قیمت است، اما به دلیل برخورداری از مقادیر بالای اسیدهای آمینه و یک سری گرده‌های خاص، برای سلامت پوست بسیار مفید و موثر است. به طور کلی، عسل نه تنها مرطوب‌کننده‌ پوست است، بلکه خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی نیز دارد.
کمی عسل بردارید و آن را به عنوان ماسک روی صورت خود بمالید تا از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

برای خرید محصولات مراقبت از بدن کلیک کنید

درمان خانگی شماره پنج: روغن درخت چای

روغن درخت چای که از برگ‌های درخت چای استرالیایی تهیه می‌شود، نوعی روغن ضروری با فواید ضد میکروبی است. روغن درخت چای هم به صورت مجزا و هم به صورت مخلوط با مواد دیگر در دسترس همه قرار دارد. تنها چند قطره از روغن درخت چای را مستقیماً روی یک تکه پنبه بمالید، سپس، به آرامی پنبه را روی پوست تمیز خود و به خصوص روی تمام جوش‌ها بزنید. روغن درخت چای برای درمان لک‌های پوستی نیز کاربرد دارد.
اگر پوست حساسی دارید، دقت داشته باشید که حتماً روغن درخت چای را قبل از استفاده روی پوستتان رقیق کنید. قانون کلی رقیق کردن این روغن این است که به ازای یک تا دو قطره روغن درخت چای، دوازده قطره روغن حامل اضافه کنید.
اگر تمایلی برای درست کردن و رقیق کردن مواد ندارید، به راحتی می‌توانید از محصولات مراقبت از پوست کارخانه‌ای که حاوی روغن درخت چای هستند، استفاده کنید. یک فوم پاک‌کننده حاوی روغن درخت چای برای پوست‌های مستعد آکنه بسیار موثر است، زیرا بدون آنکه پوست را بیش از حد خشک کند، با متعادل کردن چربی و پاکسازی منافذ به شفافیت پوست کمک می‌کند.

درمان خانگی شماره شش: روغن‌های ضروری

علاوه بر روغن درخت چای، از چند روغن ضروری دیگر نیز می‌توان برای پاکسازی پوست (به خصوص برای پاکسازی پوست بدن) استفاده کرد. اگر پوست حساس یا بیماری پوستی خاصی مثل اگزما یا روزاسه دارید، استفاده از روغن‌های ضروری ممکن است برایتان دشوار و آسیب‌زا باشد. به یاد داشته باشید، روغن‌های ضروری حتماً باید با روغن حامل رقیق شوند تا برای پوست تحریک‌کننده نباشند. روغن‌های ضروری حتی با رقیق کردن نیز همچنان می‌توانند موثر باشند. روغن آویشن، روغن رزماری و روغن اسطوخودوس از جمله روغن‌های ضروری هستند که می‌توان برای رفع جوش از آنها استفاده کرد.

درمان خانگی شماره هفت: فندق افسونگر

فندق افسونگر یک ماده قابض و مورد تایید متخصصان پوست است. از عصاره این گیاه می‌توان برای از بین بردن چربی اضافی، پاکسازی منافذ پوست و کاهش التهاب آکنه استفاده کرد. فندق افسونگر به قدری ملایم است که می‌توانید آن را به صورت خام و به عنوان تونر روی پوست صورت خود بمالید، به خصوص اگر پوست چربی دارید. چند قطره از آن را روی یک پد پنبه‌ای بریزید، سپس، پد را روی صورت خود بمالید تا پوستتان تمیز و شفاف شود.
از محصولات کارخانه‌ای حاوی این ماده طبیعی و دیگر مواد ضد آکنه می‌توانید برای درمان جوش و لک‌های پوست خود بهره ببرید.
 

برای خرید محصولات پوست کلیک کنید

درمان خانگی شماره هشت: ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا را به دلیل خواص ضدالتهابی شگفت‌انگیزش باید به عنوان یک ماده موثر و همیشگی در روتین مراقبت از پوست قرار بگیرد. ژل آلوئه‌ورا پوست آفتاب‌سوخته را درمان می‌کند و برای رفع جوش‌های قرمز بسیار مفید و موثر است.
از آلوئه‌ورا به روش‌های مختلف می‌توان برای درمان جوش‌ استفاده کرد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها این است که کمی از این ژل را مستقیم روی جوش‌ها بگذارید. روش دیگر این است که مرطوب‌کننده‌ی خود را کنار بگذارید و به جای آن از ژل آلوئه‌ورای خام استفاده کنید و به این ترتیب، از مزایای طبیعی مرطوب‌کنندگی و ضد التهابی این ماده کمال بهره را ببرید.
یا اینکه می‌توانید محصولی مثل یک سرم پوست که حاوی ژل آلوئه‌ورا و اسید هیالورونیک است، خریده و از آن صبح و شب استفاده کنید. یک سرم پوست با این محتویات می‌تواند علاوه بر هیدراته کردن پوست به کاهش قرمزی پوست نیز کمک کند.

درمان خانگی شماره نه: گلاب

گلاب یک ماده تسکین‌دهنده است که از آن می‌توان به تنهایی یا همراه با سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده کرد. می‌توانید از گلاب به عنوان تونر استفاده کنید. آن درون یک بطری با سری اسپری‌دار بریزید و آن را برای مرطوب‌ کردن و تسکین دادن قرمزی و التهاب، به صورت خود اسپری کنید.
ماسک پوست کارخانه‌ای که حاوی گلاب، ویتامین E و ویتامین C باشد، با خواص آنتی اکسیدانی فراوان می‌تواند پوستتان را روشن و درخشان کند.

درمان خانگی شماره ده: زردچوبه و روغن زیتون

خواص ضد التهابی زردچوبه موجب یکنواخت و یکدست شدن رنگ پوست و حفظ درخشش آن می‌شود. اما به یاد داشته باشید، زردچوبه پوست را لک می‌کند، بنابراین، بهتر است آن را با یک روغن ضد رنگدانه مثل روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید.
وقتی زردچوبه را با یکی از این روغن‌های حامل مخلوط می‌کنید، مقدار زردچوبه باید به اندازه‌ای باشد که یک مخلوط به رنگ زرد پررنگ به دست آید، اما غلظت و قوام آن بیشتر به روغن نزدیک باشد تا خمیر. این مخلوط را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست خود بگذارید، سپس، با آب ولرم کاملاً بشویید.

انواع شوینده و پاک کننده پوست با قیمت مناسب کلیک کنید.

درمان خانگی شماره یازده: سرکه سیب

در روتین مراقبت از پوست، پوست سرتان را فراموش نکنید. اگر پوست سر خشک و خارش‌دار دارید، سرکه سیب می‌تواند مثل معجزه برای درمان این مشکل عمل کند. سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می‌تواند مخمر روی پوست سر را از بین برده و از پیدایش آن جلوگیری کند. مخمر موجود روی پوست سر منجر به مشکلاتی از قبیل شوره سر می‌شود. سرکه سیب نوعی آلفا هیدروکسی اسید به نام اسید مالیک نیز دارد که به لایه‌برداری ملایم سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. سرکه سیب برای موهای مجعد، وز و خشک، موهای رنگ‌شده و موهایی که با مواد شیمیایی حالت گرفته‌اند، بی خطر است. به همین دلیل، این قبیل افراد از سرکه سیب برای آبکشی موهای خود استفاده می‌کنند.
حتماً سرکه سیب را قبل از استفاده روی پوست سر رقیق کنید. یک قسمت سرکه سیب و پنج قسمت آب را با هم مخلوط کنید. ابتدا موهایتان را با شامپو بشویید و آبکشی کنید. سپس، سر خود را عقب ببرید و محلول رقیق‌شده‌ی سرکه سیب را روی پوست سر خود بریزید. حتماً چشم‌ها و دهان خود را بسته نگاه دارید. بگذارید این محلول حدود 30 دقیقه روی موهایتان بماند. آنگاه، موهایتان را آبکشی کنید و حالت دهید. تقریباً یک بار در هفته و یا به فاصله‌ی چند بار شستن موهایتان، می‌توانید از این محلول برای شفاف کردن پوست سر و پاک‌سازی فوق‌العاده تارهای موی خود استفاده کنید.

اگر تمایل دارید مطالب بیشتری در خصوص مراقبت‌های پوستی با مواد طبیعی مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله‌های دیگر ما بزنید:

خواص روغن آووکادو برای مو، همراه با آموزش دو ماسک خانگی

پنج فایده شگفت‌انگیز زنجبیل برای سلامت پوست

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام