ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
معجزه روغن گردو برای پوست
  • آموزش

معجزه روغن گردو برای پوست

  • 1402-01-06 13:34:23

روغن گردو را می‌توان بمب مواد مغذی برای پوست انسان نامید. روغن گرفته‌ شده از این آجیل خوشمزه می‌تواند مانند یک معجزه عمل کرده و پوست‌های خشک و تحریک‌شده را تسکین دهد.
در این مقاله با روغن گردو، فواید آن برای پوست و عوارض جانبی احتمالی آن آشنا خواهیم شد.

آشنایی با روغن گردو

پوست گردو در زمینه‌ی مراقبت‌های پوستی عملکرد چندان خوبی ندارد. پوسته‌ی گردو اغلب به عنوان لایه‌بردار فیزیکی کاربرد دارد و از همین رو، در برخی از محصولات پوستی از قطعات خرد شده‌ی آن برای از بین بردن پوست مرده استفاده می‌شود. با این حال، پوست گردو به دلیل بافت خشن و ساینده‌اش همواره مورد انتقاد کارشناسان پوست بوده است. ناگفته نماند، در سال 2016 ادعاهایی مبنی بر اینکه این ماده باعث تحریک و التهاب پوست می‌شود و روند پیری را تسریع می‌کند، شنیده شد.
با این وجود، در حالی که پوست گردو کارایی چندانی در مراقبت‌ از پوست ندارد، روغن گردو عملکرد شگفت‌انگیزی در این زمینه از خود نشان می‌دهد. در واقع، حدود قرن هفدهم بسیاری از مردم از روغن گردو برای مبارزه با چین و چروک و آبرسانی پوست بهره می‌برده‌اند. حتی پیش از آن زمان نیز در بسیاری از نوشته‌های یونانی و رومی از خواص دارویی روغن گردو تعریف و تمجید شده است.
شاید روغن گردو شهرت روغن آرگان یا روغن بادام را نداشته باشد، اما به لطف اثرات تسکین‌دهنده و ضد میکروبی‌اش بر روی پوست، می‌تواند آهسته آهسته به عنوان یک ماده کارآمد و درجه یک به شهرت و مقبولیت برسد. به منظور اینکه با فواید و عوارض جانبی احتمالی این روغن آشنا شویم، به شرح توضیحات دو متخصص پوست، دکتر رانلا هیرش (Ranella Hirsch) و دکتر جاشوا زایشنر (Joshua Zeichner) را می‌پردازیم.

روغن گردو چیست؟

نام علمی روغن گردو، روغن دانه juglans regia است که از گوشت گردو تهیه می‌شود. گردو عمدتاً به عنوان یکی از سالم‌ترین آجیل‌ها شناخته می‌شود و طبق نتایج برخی مطالعات، مصرف روغن گردو به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند. هنگامی که روغن گردو به صورت موضعی استفاده شود، فواید آن برای پوست آشکارتر می‌شود.
روغن گردو پوست را صاف و مرطوب می‌کند و اثر نرم‌کننده و تسکین‌دهنده برای پوست دارد. براساس مطالعات انجام‌شده، روغن گردو سلامت پوست را بهبود می‌بخشد و به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما کمک می‌کند.

برای خرید محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست کلیک کنید.

مشخصات روغن گردو

نوع: روغن گیاهی غیر معطر
فواید اصلی روغن گردو چیست: پوست را آبرسانی و تقویت می‌کند، مانع از دست دادن آب پوست می‌شود، از پوست در برابر استرس‌های محیطی محافظت می‌کند، علائم پیری را کاهش می‌دهد و پوسته پوسته شدن و کم آبی پوست را درمان می‌کند.
استفاده از روغن گردو برای چه کسانی مناسب است: به دلیل تطبیق پذیری بالای این روغن، اکثر افرادی که به دنبال آبرسانی به پوست خود هستند، می‌توانند از این روغن استفاده کنند. البته، بهتر است همیشه پیش از مصرف مواد جدید برای پوست خود با پزشک مشورت کنید. دکتر هیرش توصیه می‌کند در صورت داشتن هرگونه سابقه آلرژی به آجیل، از مصرف روغن گردو خودداری کنید. دکتر زایشنر نیز به کسانی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند پیشنهاد می‌کند با احتیاط از این روغن استفاده کنند.
هر چند وقت می‌توان از آن استفاده کرد: به طور کلی، روغن گردو برای استفاده روزانه بی‌خطر است، اما به گفته‌ی دکتر هیرش، دفعات استفاده از این ماده به فرمول محصول موردنظر و توصیه‌های آن محصول بستگی دارد.
چه موادی تاثیر آن را بیشتر می‌کند: این روغن همراه با آبرسان‌های دیگر عملکرد و کارایی بهتری خواهد داشت.
چه موادی تاثیر آن را کمتر می‌کند: به طور کلی، روغن گردو را می‌توان با خیال راحت با همه مواد دیگر استفاده کرد.
به گفته‌ی دکتر هیرش، روغن گردو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و به لطف میزان بالای ویتامینE  و اسیدهای چرب امگا 3 (یا همان اسید لینولئیک) به طور موثر پوست را ترمیم و نرم می‌کند. گردو همچنین دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B5 (یا همان پانتنول) است که تاثیرات ضد التهاب، مرطوب‌کننده و ترمیم‌کننده برای پوست به همراه دارد. به گفته‌ی دکتر زایشنر، روغن گردو حاوی سطوح بالایی از اسید لینولنیک (که با اسید لینولئیک متفاوت است) و اسید اولئیک است و به همین دلیل، یک ماده مرطوب‌کننده و ترمیم‌کننده عالی برای پوست به شمار می‌رود.
از آنجا که روغن گردو حاوی سطوح بالایی از اسید اولئیک است می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست و بروز جوش شود، به همین دلیل، دکتر زایشنر برای افراد دارای پوست‌های چرب و مستعد آکنه در مورد استفاده از آن هشدار می‌دهد.
دو نوع روغن گردوی خالص در بازارهای جهانی موجود است: پرس سرد و تصفیه شده. قیمت روغن گردوی پرس سرد بسیار بالا است، زیرا طی این روش مواد مغذی بیشتری در روغن حفظ می‌شود. در نتیجه، این نوع روغن گردو به نظر بیشتر برای پخت و پز استفاده می‌شود تا مراقبت از پوست.
می‌توان روغن گردوی خالص را به تنهایی روی پوست استفاده کرد، اما معمولاً به عنوان ماده‌ای در ترکیب محصولاتی مثل کرم‌ها نیز یافت می‌شود.

روغن گردو چه فوایدی برای پوست دارد؟

روغن گردو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و تقریباً برای انواع مختلف پوست موثر و مفید است.
فواید روغن گردو عبارت است از:
پوست را مرطوب می‌کند: به گفته‌ی دکتر زایشنر، روغن گردو سرشار از نرم‌کننده‌هایی است که آن را به یک مرطوب‌کننده ایده‌آل برای پوست تبدیل می‌کند. این روغن، پوست را نرم کرده و عملکرد دفاعی پوست را بهبود می‌بخشد.
مانع از دست دادن آب پوست می‌شود: روغن گردو یک ماده‌ی نرم‌کننده و روان‌کننده است و از هدر رفتن آب پوست جلوگیری می‌کند.
در برابر عوامل استرس‌زای محیطی از پوست محافظت می‌کند: به گفته‌ی دکتر هیرش، روغن گردو سرشار از ویتامین E است و به همین دلیل، دارای برخی خواص آنتی اکسیدانی ضروری است. علاوه بر این، روغن گردو به محافظت از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی مثل آلودگی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز کمک می‌کند.
علایم پیری را کاهش می‌دهد: محافظت در برابر عوامل استرس‌زای محیطی شامل کاهش علایم پیری نیز می‌شود. افزایش سطح آبرسانی و رطوبت باعث درخشش پوست شده و ظاهر جوان‌تر و شاداب‌تری به پوست می‌بخشد.
خشکی و خارش پوست را بهبود می‌بخشد: به گفته‌ی دکتر زایشنر و براساس مطالعات انجام‌شده، روغن گردو به بهبود پوست خشک و تحریک‌شده کمک می‌کند.
پوست را هیدراته می‌کند: دکتر هیرش به تمام کسانی که به دنبال یک آبرسان قوی برای پوست خود هستند، روغن گردو را پیشنهاد می‌کند.
دیواره پوست را ترمیم می‌کند: روغن گردو به لطف برخورداری از میزان قابل توجهی از نرم‌کننده‌ها و اسیدهای چرب امگا، به طور باورنکردنی در ترمیم دیواره پوستی موثر است. این روغن، با افزایش رطوبت، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد.

خرید محصولات پوست با قیمت مناسب

عوارض جانبی روغن گردو چیست؟

براساس گفته‌های دکتر زایشنر و دکتر هیرش، روغن گردو یک ماده ایمن و موثر است که می‌تواند برای انواع پوست موثر باشد. در واقع، تحقیقات انجام‌شده این روغن را بسیار کم خطر ارزیابی می‌کنند. همانطور که گفته شد، دکتر زایشنر به افرادی که دارای پوست چرب و یا مستعد آکنه هستند، هشدار می‌دهد با احتیاط از روغن گردو استفاده کنند، چرا که اسید اولئیک موجود در این روغن می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث بروز جوش شود. این دو متخصص توصیه می‌کنند کسانی که به آجیل‌ها و یا خود گردو حساسیت دارند، باید در استفاده از روغن گردو محتاط باشند، چرا که محتویات روغن تصفیه نشده ممکن است باعث واکنش آلرژیک در آنها شود.
یکی دیگر از نگرانی‌های مربوط به روغن گردو، اکسید شدن آن است که با بسته‌بندی مناسب می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. به دنبال محصولاتی باشید که دارای بسته‌بندی مات و محدودکننده ورود هوا به داخل بطری باشند.

چگونه باید از روغن گردو استفاده کرد؟

به گفته‌ی دکتر هیرش، زمان و نحوه استفاده از یک محصول به فرمولاسیون آن محصول بستگی دارد. با این حال، به طور کلی، روغن‌ها را باید بعد از مرطوب کننده و به عنوان آخرین مرحله در شب و یا قبل از زدن ضدآفتاب در صبح استفاده کرد. حتماً پیش از استفاده از یک محصول، توضیحات آن را بخوانید و طبق دستورالعمل‌های آن عمل کنید.

اگر به دنبال روش‌های ساده و کاربردی برای مراقبت از پوست خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله‌های دیگر ما بزنید:
پنج فایده شگفت‌انگیز زنجبیل برای سلامت پوست
یازده درمان خانگی ساده برای داشتن پوست شفاف

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام