ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
کرم ضد آفتاب و 8 اشتباه رایج استفاده از آن
  • آموزش

کرم ضد آفتاب و 8 اشتباه رایج استفاده از آن

  • 1401-09-23 12:36:58

کرم ضد آفتاب نقش مهمی در محافظت از پوست در مقابل آسیب‌ها و مضرات نور خورشید و همچنین، سرطان پوست ایفا می‌کند. براساس تحقیقات آکادمی پوست آمریکا (AAD)، اغلب افراد از کرم ضد آفتاب به درستی استفاده نمی‌کنند. استفاده نادرست از کرم ضد آفتاب می‌تواند انسان را در برابر اشعه‌ خطرناک ماورای بنفش نور خورشید آسیب‌پذیر کرده و باعث آسیب پوستی شود. در ادامه این مطلب با اشتباهات رایجی که در مورد کرم ضد آفتاب مرتکب می‌شویم، آشنا خواهیم شد.

1. فقط در هوای آفتابی کرم ضد آفتاب می‌زنید.

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که اغلب افراد هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب انجام می‌دهند، این است که فقط در هوای آفتابی از آن استفاده می‌کنند. شاید فکر کنید چون خورشید در آسمان نیست یا هوا ابری است، احتمال آفتاب سوختگی وجود ندارد. به نظر می‌رسد تنها 20 درصد افراد در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند. کافی است بدانید 80 درصد اشعه ماورای بنفش خورشید در روزهای ابری به پوست انسان نفوذ می‌کند. بهتر است هر ساعت از شبانه‌روز که از خانه بیرون هستید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
همیشه باید ضد آفتاب داشته باشید. کرم ضد آفتاب را نباید فقط برای مواقع خاصی از قبیل رفتن به ساحل، مراجعه به استخر روباز، و یا در زمان پیاده روی استفاده کرد.
استفاده از مرطوب‌کننده‌های صورت و بدن که دارای SPF هستند، یکی از بهترین راهکارها در مراقبت پوستی است. استفاده از این مرطوب‌کننده‌ها کمک می‌کند حتی اگر به فکر مراقبت از پوست خود در خارج از خانه نیستید و یا زمان کافی ندارید، از پوست خود محافظت کنید.

2. از ضد آفتاب قدیمی خود استفاده می‌کنید.

کرم ضد آفتاب تاریخ انقضا دارد. طبق مقررات FDA، ضد آفتاب باید قدرت اولیه‌ی خود را به مدت سه سال حفظ کنند. اما اگر نمی‌دانید کرم ضد آفتابتان چه مدت در کمدتان مانده، بهتر است آن را دور بیاندازید. ضد آفتاب‌ها باید تاریخ انقضا داشته باشند. اگر کرم ضد آفتابی خریدید که روی تیوب آن تاریخ انقضا درج نشده بود، حتماً تاریخ خرید را روی تیوب بنویسید تا حواستان به انقضای سه ساله‌ی کرم باشد.
اگر کرم ضد آفتاب منقضی شود، مواد شیمیایی داخل آن تجزیه می‌شود و این یعنی آن کرم به اندازه‌ی قبل قدرتمند نیست و دارید از ضد آفتابی استفاده می‌کنید که هیچگونه اثر حفاظتی ندارد.

3. فقط از اسپرهای‌ ضد آفتاب استفاده می‌کنید.

استفاده از اسپرهای ضد آفتاب آسان است، اما این اسپری‌ها پوست را به صورت یکنواخت پوشش نمی‌دهند و به این ترتیب، نواحی فاقد پوشش دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند. وقتی از اسپری ضد آفتاب استفاده می‌کنید، آن را به صورت یکنواخت و یکدست روی پوست خود بمالید. برای استفاده از اسپری ضد آفتاب روی صورت، ابتدا آن را در دستان خود اسپری کنید و سپس دستان خود را به صورتتان بکشید.
سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در حال تحقیق بر روی اثرات استنشاق اسپرهای ضد آفتاب است. این سازمان در مورد ایمن بودن یا نبودن این اسپرها اطمینان ندارد. بنابراین، بهتر است از افشاندن اسپری ضد آفتاب در نزدیک صورت خود و یا خانواده‌تان خودداری کنید.

برای خرید ضدآفتاب و برنزه کننده  با تخفیف ویژه همین  الان کلیک کنید .

4. فکر می‌کنید نیازی به ضدآفتاب ندارید.

شاید از احساس کرم ضد آفتاب روی پوست خود متنفر باشید و یا فکر می‌کنید به واسطه‌ی رنگ پوستتان نیازی به ضدآفتاب ندارید. اما، بهتر است بدانید ضد آفتاب برای همه مفید است. صرف نظر از رنگ پوست یا نژاد خود، باید از ضد آفتاب استفاده کنید. همه افراد با خطر آسیب‌های پوستی و پیری زودرس ناشی از نور خورشید روبرو هستند.
اگر پوست حساسی دارید، به دنبال یک کرم ضد آفتاب حاوی زینک اکسید یا دی اکسید تیتانیوم به عنوان مواد فعال باشید. همچنین، از استفاده از کرم ضد آفتاب معطر و یا روغن‌های معطر خودداری کنید.

5. کرم ضد آفتاب خود را تجدید نمی‌کنید.

اگر شنا می‌کنید، یا زمان زیادی بیرون از خانه هستید و یا زیاد عرق می‌کنید، باید به صورت مکرر کرم ضد آفتاب خود را تجدید کنید. یکی از اشتباهات رایج استفاده از کرم ضد آفتاب این است که اغلب افراد فکر می‌کنند یک بار زدن آن برای طول روز کافی است. اگر کرم ضد آفتابتان مقاوم در برابر آب یا عرق نیست، دوام آنچنانی روی پوستتان نخواهد داشت. اگر این نوع از کرم ضد آفتاب را دارید، باید 20 دقیقه قبل و یا زمانی که پوستتان هنوز خشک است، آن را بمالید.
بهتر است هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب بزنید، به خصوص وقتی زیر نور مستقیم خورشید هستید. با این حال، بدون توجه به وضعیت آب و هوا و یا درجه‌ی SPF ضد آفتاب خود، باید آن را به صورت مکرر تجدید کنید.

6. به اندازه کافی کرم ضد آفتاب نمی‌زنید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج در مورد ضد آفتاب این است که به اندازه کافی از کرم ضد آفتاب را روی پوست خود نمی‌مالید. برای ایجاد حداکثر محافظت باید به اندازه یک بند انگشت از کرم را روی پوست صورت خود بمالید. همچنین، باید از کرم ضد آفتاب روی تمامی نواحی پوست که در معرض نور خورشید هستند، مثل گوش‌ها و دست‌ها، استفاده کنید. این نواحی معمولاً نادیده گرفته می‌شوند. علاوه بر زدن کرم ضد آفتاب، از کلاه آفتابی نیز استفاده کنید.
هر چه مقدار بیشتری از کرم ضد آفتاب را روی پوست خود بمالید، نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت. سعی کنید کرم را آنقدر مالش دهید تا به صورت یکنواخت روی پوسستان بنشیند و کرم اضافی روی پوست باقی نماند. البته، بهتر است بدانید لوسیون ضد آفتاب بهترین پوشش را برای پوست به همراه دارد. این نوع ضد آفتاب‌ها محافظت بیشتری نسبت به اسپری‌های ضد آفتاب‌ دارند.

7. کرم ضد آفتاب با SPF کمتر از 30 استفاده می‌کنید.

کرم ضد آفتاب با درجه‌ی محافظتی کمتر از SPF 30 محافظ موثری برای پوست شما نخواهد بود. کرم ضد آفتاب با طیف گسترده، مقاوم در برابر آب و دارای SPF 30 یا بیشتر، بهترین و باکیفیت‌ترین محصولی است که می‌توانید انتخاب کنید.
اغلب مردم کارکرد SPF را نمی‌دانند. عامل محافظتی کرم ضد آفتاب در مقابل نور خورشید را SPF می‌گویند. این عدد نشانگر این است که یک کرم ضد آفتاب چه مقدار از نور UVB را می تواند فیلتر کند. هیچ ضد آفتابی نمی‌تواند صددرصد از پوست محافظت کند، اما کرم ضد آفتاب با SPF 100 قدرت محافظتی بالاتری نسبت به بقیه دارد.
اگر کرم ضد آفتاب به درستی استفاده شود، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین، می‌تواند از پوست در مقابل پیری ناشی از نور خورشید محافظت کرده و پیری پوست را به تاخیر بیاندازد. کرم ضد آفتاب با طیف گسترده در زمینه‌ی محافظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی خیلی موثر عمل می‌کند.

برای برسی و خرید انواع کرم ضدآفتاب کلیک کنید .

8. به کرم ضد آفتاب برای محافظت پوست خود اکتفا می‌کنید.

اشتباه دیگر این است که اغلب مردم استفاده از کرم ضد آفتاب را برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید کافی می‌دانند. اما، اقدامات احتیاطی دیگری را نیز باید رعایت کنید:
• به سایه پناه ببرید.
• لباس‌های پوشیده مثل لباس‌های خنک با آستین بلند بپوشید.
• کلاه آفتابی بگذارید.
• عینک آفتابی با محافظ UV بزنید.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درخصوص زیبایی و مراقبت از پوست خود داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های دیگر ما را نیز مطالعه کنید:
9 اقدام ساده برای مقابله با چین و چروک‌های پوست
چگونه بهترین ماسک و لایه‌بردار پوست را انتخاب کنیم؟
چند راهکار ساده برای اینکه جوان‌تر به نظر برسید

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام