ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
تفاوت اسکراب نمک و اسکراب شکر؛ همراه با آموزش دو دستورالعمل ساده
  • آموزش

تفاوت اسکراب نمک و اسکراب شکر؛ همراه با آموزش دو دستورالعمل ساده

  • 1401-11-17 10:40:01

لایه‌برداری یک فرآیند طبیعی است. پوست انسان به صورت طبیعی تقریباً هر سی روز یکبار سلول‌های مرده خود را از بین می‌برد. اما این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم به انجام این فرآیند کمک کنیم. دو نوع لایه‌برداری وجود دارد: لایه‌برداری شیمیایی و لایه‌برداری مکانیکی. لایه‌برداری شیمیایی فرآیندی است که طی آن از نوعی اسید برای حذف سلول‌های مرده و خشک پوست استفاده می‌شود. در لایه‌برداری مکانیکی از مواد ریز فیزیکی مانند اسکراب‌ها برای از بین بردن سلول‌های مرده و خشک خارجی‌ترین لایه پوست استفاده می‌شود. هنگامی که سلول‌های مرده از لایه خارجی پوست برداشته می‌شود، پوست شادابی و درخشندگی خود را دوباره به دست می‌آورد، درخشش و جلای خاصی پیدا می‌کند و هنگام لمس نیز منعطف و نرم به نظر می‌رسد.
با توجه به اینکه بعد از انجام لایه‌برداری، پوست حس خوبی پیدا می‌کند، اکثر افراد از نتیجه‌ی لذتبخش و مفید آن راضی خواهند بود. لایه‌بردارها اغلب از نمک و یا شکر تولید می‌شوند. هم اسکراب‌‌های کارخانه‌ای و هم اسکراب‌های خانگی با خواص درمانی فوق‌العاده‌ خود، پوست را نرم، شاداب و پر طراوت می‌کنند. اما چگونه می‌توان فهمید چه فرمولی برای چه نوع پوستی مناسب است؟
در این مقاله به شرح توصیه‌ها و نظرات دو متخصص و نویسنده متبحر، لوییجی ال پولا (Luigi L. Polla) متخصص پوست و بنیانگذار Forever Institut و Alchimie Forever و همچنین، شل پینک (Shel Pink) نویسنده (اسلو بیوتی) و بنیانگذار برند زیبایی Sparitual در مورد اسکراب‌های حاوی نمک و اسکراب‌های حاوی شکر می‌پردازیم.

اسکراب نمک چیست؟

نمک یک اسکراب رایج با بافت دانه دانه است که به عنوان یک ماده سم‌زدای طبیعی شناخته می‌شود. به گفته‌ی دکتر پولا، گرچه اسکراب‌های نمکی غنی از مواد معدنی (بسته به نوع نمک مورد استفاده) هستند، اما می‌توانند باعث خشکی و بی آبی پوست شوند. او تاکید می‌کند که این نوع اسکراب‌ها اصلاً برای پوست‌های خشک و حساس مناسب نیستند. اسکراب‌های نمک گردش خون را تحریک می‌کنند و بنابراین، می‌توانند منجر به قرمزی و حساسیت پوست شوند.
هنگام انتخاب اسکراب نمکی، به دنبال نمک‌های با کیفیت و غنی از مواد معدنی مانند نمک دریا، اپسوم و هیمالیای صورتی باشید که همگی از خواص سم‌زدایی خوبی برخوردارند. این نمک‌ها اغلب مملو از منیزیم، کلسیم و پتاسیم بوده و برای پوست مفید هستند.

اسکراب شکر چیست؟

اسکراب‌های حاوی شکر نیز در روتین‌های مراقبت از پوست بسیار رایج و محبوب هستند. به گفته‌ی دکتر پولا، اسکراب‌های شکر در مقایسه با اسکراب‌های نمکی معمولاً قدرت سایندگی کمتری دارند. علاوه بر این، شکر به جذب آب به داخل پوست کمک می‌کند.
دکتر پینک، که از شکر نارگیل در تولید محصولات مراقبت پوستی خود استفاده می‌کند، می‌گوید: «شکر نارگیل حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است. شکر نارگیل که به عنوان لایه‌بردار استفاده می‌شود، یک مرطوب‌کننده طبیعی است که رطوبت پوست را افزایش می‌دهد، با ملایمت سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و درخشش خاصی به پوست می‌بخشد. شکر نارگیل نیز در مقایسه با اسکراب‌های نمکی قدرت سایندگی کمتری دارد.»
به گفته‌ی دکتر پولا، یکی از اشکالات اساسی استفاده از اسکراب‌های شکر، وضعیتی به نام «پایان گلیکاسیون پیشرفته» است که طی آن تجمع قند منجر به پیری پوست می‌شود. دکتر پولا می‌افزاید: «پروتئین‌های گلیکوزیله شده که باعث پیری می‌شوند، در پوست انباشته شده، کلاژن و الاستین را از بین می‌برند و در نتیجه، به فرآیند پیر شدن پوست کمک می‌کنند. من به طور کلی به بیماران خود توصیه می‌کنم از هر گونه مواد قندی (و حتی از قند موجود در غذاها!) اجتناب کنند.»
برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و مراقبت از جوانی خود می‌توانید مقاله دیگر ما با عنوان: 9 اقدام ساده برای مقابله با چین و چروک‌های پوست را مطالعه کنید.
طبق توصیه‌ی دکتر پولا، لایه‌برداری پوست را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید.

برای خرید ماسک و اسکراب  باقیمت مناسب کلیک کنید.

کدام نوع اسکراب مناسب شما است؟

به گفته‌ی دکتر پولا، هنگام انتخاب یک اسکراب، مهمترین فاکتور این است که ذرات تشکیل‌دهنده‌ی لایه‌بردار ریز و نرم بوده اما خیلی ساینده نباشند، به طوری که پس از استفاده کوچکترین زخمی روی پوست ایجاد نکنند. انتخاب و استفاده از یک لایه‌بردار خشن ممکن است منجر به التهاب پوست شود.
به خاطر داشته باشید هرگز نباید اسکراب نمک یا اسکراب شکر را روی پوست آفتاب سوخته و یا پوست ملتهب (مثلاً بلافاصله پس از عمل) استفاده کنید.
نکته مهم دیگر این است که افراد دارای پوست حساس باید اسکراب شکر حاوی دانه‌های بسیار ریز را انتخاب کنند.

چگونه اسکراب نمکی و اسکراب شکر درست کنید؟

گرچه اسکراب‌های خانگی و دست‌ساز دستور‌العمل‌های آسان و کاربردی برای لایه‌برداری از پوست دارند، اما همه طرفدار این نوع لایه‌بردارها نیستند. دکتر پولا می‌گوید: «من به دستورالعمل‌های خانگی برای مراقبت از پوست، اسکراب و یا مواردی از این قبیل اعتقادی ندارم. فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست یک علم است که باید آموخته شود و این فرآیند علمی در خانه قابل انجام نیست.»
اگر به دلیل استفاده از یک اسکراب‌ خانگی با هرگونه واکنش آلرژیک مواجه شدید، فوراً استفاده از آن را متوقف کنید.
دکتر پینک دو دستورالعمل خانگی برای تهیه اسکراب‌ ارائه می‌دهد.

دستورالعمل دکتر پینک برای تهیه اسکراب شکر:

• یک فنجان شکر نارگیل
• یک و نیم قاشق چایخوری پودر چای ماچا
• دو قاشق غذاخوری روغن آووکادو
• سه تا پنج قطره اسانس اسطوخودوس
در یک کاسه، شکر و پودر چای ماچا را کاملاً با هم مخلوط کنید. روغن آووکادو و اسانس اسطوخودوس را به این مواد اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا کاملاً مخلوط شوند. بلافاصله می‌توانید از آن استفاده کنید و یا اینکه در یک ظرف دربسته ریخته و در دمای اتاق نگهداری کنید.
طبق گفته‌ی دکتر پینک، این لایه‌بردار نسبت به اسکراب شکر بافت نرم‌تری دارد. دکتر پینک می‌گوید: «من شکر نارگیل را ترجیح می‌دهم، زیرا مواد مغذی بیشتری دارد و یک مرطوب‌کننده طبیعی عالی است. این لایه‌بردار را با حرکات دست روی پوست خشک بمالید. حرکات دست خود را به سمت قلب انجام دهید تا جریان خونتان افزایش پیدا کند. وقتی کارتان تمام شد، پوست خود را با آب گرم بشویید.»

دستورالعمل دکتر پینک برای تهیه اسکراب نمک:

•  دو فنجان نمک دریای تصفیه نشده
• یک قاشق غذاخوری پودر ریشه‌ی ماکا
• سه چهارم فنجان روغن آفتابگردان
• سه تا پنج قطره اسانس ریحان
نمک و پودر ماکا را در یک کاسه کاملاً با هم مخلوط کنید. برای جلوگیری از گلوله گلوله شدن ماکا، حتماً قبل از اضافه کردن روغن، توده‌های ماکا را خرد کنید. روغن آفتابگردان و اسانس ریحان را به مخلوط اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا همه مواد کاملاً مخلوط شوند. بلافاصله می‌توانید آن را استفاده کنید و یا اینکه آن را در یک ظرف دربسته ریخته و در دمای اتاق تا هفت روز نگهداری کنید.
دکتر پینک توصیه می‌کند: «این اسکراب را در حمام استفاده کنید. ابتدا تمام بدن خود را خیس کرده و سپس، پوست بدن خود را با استفاده آن لایه‌برداری کنید. هنگام لایه‌برداری به نواحی خشک پوست مانند آرنج و پاها توجه ویژه داشته باشید. همچنین، هنگام انجام لایه‌برداری، فشار عمیق اعمال کنید تا هم تنش‌های عضلانی خود را کاهش دهید وهم گردش خون‌‌تان را تحریک کنید. پس از پایان کار، بدن خود را با آب گرم بشویید و به آرامی با حوله خشک کنید.»

نکته آخر

پیش از انتخاب بین اسکراب نمک و اسکراب شکر باید میزان حساسیت پوست خود را بسنجید. به خاطر داشته باشید که لایه‌برداری را می‌توان بدون «اسکراب» هم انجام داد. به عنوان مثال، شیو کردن و یا استفاده از برس‌های پاک‌کننده نیز نوعی لایه‌برداری ملایم محسوب می‌شوند. حتی استفاده از لیف برای شستن پوست بدن و صورت نیز در واقع نوعی لایه‌برداری است. بنابراین، بهتر است روند و تناوب لایه‌برداری خود را با توجه به این موارد تنظیم کنید. اینکه از اسکراب نمک یا اسکراب شکر برای لایه‌برداری از پوست خود استفاده کنید، بستگی به این دارد که در طول هفته چند بار از روش‌های دیگر لایه‌برداری برای پوست خود استفاده می‌کنید.

اگر تمایل دارید درخصوص لایه‌برداری از پوست بیشتر بدانید، سری به مقاله‌های دیگر ما با عنوان: چگونه بهترین ماسک و لایه‌بردار پوست را انتخاب کنیم؟ و روش‌هایی برای لایه‌برداری ایمن و نتیجه‌بخش برای انواع پوست بزنید.
 مقاله دیگر ما با عنوان: لایه‌برداری شیمیایی پوست و سوالات رایج درباره آن کمک می‌کند، اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در خصوص این نوع لایه‌برداری به دست بیاورید.

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام