ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
چرا استفاده از کرم ضد آفتاب یک امر حیاتی است؟
  • آموزش

چرا استفاده از کرم ضد آفتاب یک امر حیاتی است؟

  • 1401-11-24 09:46:51

برخی اقداماتی که مردم سابقاً و حتی همین اواخر تا اوایل دهه 2000 میلادی برای برنزه کردن پوست خود انجام می‌دادند، منجر به بروز مشکلات متعدد پوستی از جمله بیماری هولناک سرطان پوست می‌شد. دراز کشیدن در معرض نور خورشید در تمام طول روز و با بدنی پوشیده از لوسیون، دیگر بین مردم رایج و مرسوم نیست. این روزها، استفاده از کرم ضد آفتاب بین اغلب مردم بسیار رواج یافته است. با این حال، گاهی حتی با زدن کرم ضد آفتاب هم ممکن است پوست برنزه ‌شود. آیا کرم ضد آفتاب می‌تواند مانع برنزه شدن پوست شود و اگر نمی‌شود، آیا باید باز هم، حتی با زدن ضد آفتاب، از مضرات نور خورشید واهمه داشته باشیم؟
برای دانستن پاسخ این پرسش و چند پرسش مشابه، ادامه این مطلب را که به مصاحبه یک متخصص پوست به نام دکتر داوال جی. بانوسالی (Dhaval G. Bhanusali) اختصاص دارد، بخوانید.

آیا کرم ضد آفتاب مانع برنزه شدن پوست می شود؟

دکتر بانوسالی می گوید: «هم بله و هم نه. کرم ضد آفتاب مانع برنزه شدن پوست نمی‌شود، اما می‌تواند به عنوان مانعی برای به حداقل رساندن آسیب‌های اشعه ماورای بنفش نور خورشید عمل کند. شاید کرم ضد آفتاب تا حدی بتواند از برنزه شدن پوست جلوگیری کند، اما همچنان حتی با زدن کرم ضد آفتاب نیز امکان برنزه شدن پوست وجود دارد. متاسفانه، هیچ کدام از روش‌های برنزه شدن پوست، ایمن نیست و به همین دلیل، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب یک امر بسیار ضروری و حیاتی است. وقتی در معرض نور خورشید هستید، حتما کرم ضد آفتاب خود را به صورت متناوب تمدید کنید. چتر بگیرید یا به سایه بروید و یا با پوشیدن لباس‌های پوشیده، سعی کنید تا جای ممکن از نور خورشید اجتناب کنید.

خرید ضد آفتاب و برنز کننده  با قیمت مناسب کلیک کنید.

کرم ضد آفتاب چگونه عمل می‌کند؟

دو نوع ضد آفتاب وجود دارد: ضد آفتاب فیزیکی (معدنی) و ضد آفتاب شیمیایی. هر کدام از این دو نوع ضد آفتاب با شیوه‌ی متفاوتی مانع اشعه‌ ماورای بنفش و به حداقل رساندن آسیب‌های نور خورشید می‌شوند. به گفته‌ی دکتر بانوسالی، ضد آفتاب‌های فیزیکی که حاوی ترکیباتی از قبیل اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم هستند، با مسدود‌کننده‌های فیزیکی خود، اشعه‌ ماورای بنفش نور خورشید را از روی پوست منعکس می‌کنند. از آن سو، کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی که دارای موادی مثل آووبنزون، هوموسالات و اکتینوکسات هستند، مانند اسفنج این اشعه‌های مضر را به خود جذب کرده و با این شیوه، از رسیدن اشعه‌های مضر به پوست و آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کنند.
هیچ کدام از کرم‌های ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی کامل نیستند و این که کدام یک از این دو را برای استفاده روزمره خود انتخاب می‌کنید، بستگی به سبک زندگی شما دارد. هر کدام که استفاده‌اش برایتان راحت‌تر بوده و در دسترس شما است، می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

با برنزه شدن چه در بدن اتفاقی روی می‌دهد؟

دکتر بانوسالی می‌گوید: «وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، پوست شما با برنزه شدن، مانع آسیب بیشتر بدن می‌شود و در واقع، برنزه شدن پوست واکنش بدن برای محافظت از خود است. پرتوهای UVB طول موج کوتاهی دارند و می‌توانند به لایه اپیدرم نفوذ کرده و در آنجا به DNA انسان آسیب بزنند.
از آن سو، اشعه‌های مضر UVA توانایی به مراتب بیشتری برای نفوذ به نقاط عمیق‌تر پوست دارند و می‌توانند به مرور باعث تجزیه کلاژن و الاستین شده و در نتیجه، منجر به افزایش چین و چروک، لکه‌های تیره و در کل پیری زودرس پوست ‌شوند.» او می‌افزاید: «آسیب طولانی مدت اشعه‌های UVA/UVB می‌تواند منجر به بروز سرطان پوست شود، اگرچه حتی یک روز ماندن در زیر نور خورشید نیز می‌تواند برای تشکیل سلول‌های غیر معمول کافی باشد.» بله، یک روز!
به همین دلیل است که اگر شنا می‌کنید یا زیر نور آفتاب عرق می‌کنید، باید از ضد آفتاب مقاوم در برابر آب استفاده کنید و آن را بارها تمدید کنید. همیشه از کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید. طبق اعلام بنیاد سرطان پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 15 می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست ملانوم را تا 50 درصد و همچنین، سرطان غیر ملانوم را تا 40 درصد کاهش دهد. اگر تمام روز بیرون از خانه هستید، یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر، بهترین گزینه برای شماست. بر اساس مطالعات انجام شده، ضد آفتاب با SPF 50 و بالاتر فقط باعث ایجاد یک احساس امنیت کاذب در برابر آسیب‌های نور خورشید در فرد می‌شود.

برای برسی قیمت و ویژگی ضد آفتاب صورت و بدن کلیک کنید

چرا استفاده از کرم ضد آفتاب یک امر حیاتی است؟

دکتر بانوسالی ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب را با مسواک زدن دندان‌ها مساوی می‌داند. به گفته‌ی او، زدن کرم ضد آفتاب یک مرحله ضروری از روتین پوستی و یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت خود انجام دهید. او می‌گوید: «کرم ضد آفتاب، وسیله دفاعی ما برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر UVA/UVB است که می‌تواند منجر به بروز سرطان پوست، پیری زودرس پوست، افزایش رنگدانه‌ها و غیره شود.»
برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و حتی برای جلوگیری از برنزه شدن پوست، همیشه و همه جا از جمله برای رفتن به پیاده‌روی یا خرید، حتماً از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. برای اینکه عملکرد محافظتی ضد آفتاب خود را به حداکثر برسانید، مقاله: ضدآفتاب و 8 اشتباه رایج درباره آن را مطالعه کنید.

اگر تمایل دارید مطالب بیشتری در زمینه‌ی زیبایی و مراقبت‌های پوستی مطالعه کنید، سری به مقاله‌های دیگر ما بزنید:
بهترین روتین مراقبت از پوست برای روز و شب
9 اقدام ساده برای مقابله با چین و چروک‌های پوست
 

برای مشاهده سایر محصولات پوست و بدن کلیک کنید 

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام