ارسال رایگان برای خرید بالای پانصد هزارتومان.
دسته بندی
چند راهکار ساده برای خلاصی از جوش‌های کمر و بدن
  • آموزش

چند راهکار ساده برای خلاصی از جوش‌های کمر و بدن

  • 1401-11-26 09:27:00

هوا گرم است و برای کسانی که درگیر مشکل آکنه و اسکار آکنه در ناحیه کمر و شانه خود هستند، تحمل گرما، لباس و خود این جوش‌ها بسیار دشوار است. نادا وارد، بنیانگذار بیوتی کین، می‌گوید: «گرچه آکنه و جوش کمر بسیار یک مشکل بسیار شایع است، اما این مشکل برای برخی از افراد ناراحت‌کننده و خجالت‌آور می‌شود، تا جایی که گاهی فرد مبتلا تصمیم می‌گیرد بدن خود را زیر چند لایه‌ لباس پنهان کند و همین موضوع نیز می‌تواند شرایط را به مراتب برای او بدتر سازد.»
خبر خوب برای این افراد این است که با آگاهی و دانش مناسب می‌توانند برای همیشه از شر آکنه کمر خلاص شده و در عین حال، از ایجاد لکه روی بدن خود نیز جلوگیری کنند.
در این مقاله به ارائه نظرات و توصیه‌های کاربردی چند متخصص پوست برای درمان جوش‌های بدن و کمر می‌پردازیم.
جسیکا چونگ (Jessie Cheung) متخصص پوست، نادا وارد (Nada Ward) بنیانگذار بیوتی کین، کاویتا ماریوالا (Kavita Mariwalla) متخصص پوست و جنیفر هرمان (Jennifer Herrmann) متخصص و جراح پوست، افرادی هستند که از توصیه‌ها و نظراتشان در نگارش این مطلب استفاده شده است.

علت بروز آکنه کمر چیست؟

آکنه کمر تفاوت چندانی با جوش‌های صورت ندارد. نادا وارد می‌گوید: «ژنتیک، داروها و مواردی از این دست از دلایل ایجاد پوست چرب و بروز جوش کمر هستند. دکتر ماریوالا نیز معتقد است: «درست مانند آکنه صورت، آکنه کمر و بدن نیز می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی باشد.»
به طور کلی، برخی افراد بیش از دیگران مستعد ابتلا به آکنه هستند. با این حال، وقتی به طور خاص صحبت از آکنه بدن می‌شود، یعنی جوشی که در قفسه سینه، باسن، کمر و نواحی دیگر بدن ظاهر می‌شود، برخی عوامل و فاکتورها باعث تشدید این مشکل می‌شوند. این عوامل عبارتند از:
عرق کردن: کمر انسان به طور طبیعی یکی از اعضای تعریق‌کننده‌ی بدن است. به دنبال عرق، جوش نیز به وجود می‌آید. نادا وارد می‌گوید: «آکنه در نواحی مرطوب و عرق‌ریز بدن بروز می‌کند، بنابراین، اگر بیشتر مواقع از کوله‌پشتی استفاده می‌کنید یا چند دست لباس روی هم می‌پوشید و بدنتان بیش از حد گرم می‌شود، می‌توان گفت علت بروز آکنه در کمر شما همین موارد است.» اغلب مواقع نیز امکان شستن بدن تا اواخر روز وجود ندارد و عرق و باکتری روی پوست مانده و سبب بروز آکنه می‌شود. دکتر ماریوالا می‌گوید: «درمان جوش باسن به مراتب سخت‌تر از باقی جوش‌ها است، چرا که همواره زیر لباس است و امکان اینکه عرق این ناحیه بلافاصله شسته ‌شود نیز معمولاً وجود ندارد.»

لباس: لباس‌های تنگ و چسبان عرق و باکتری‌ها را در خود نگه می‌دارند و اگر جنسشان رطوبت‌گیر نباشد، باعث تحریک پوست می‌شوند. به گفته‌ی دکتر چونگ، فقط لباس نیست که می‌تواند آکنه کمر را تشدید کند، لوازم جانبی نیز ممکن است در بروز این عارضه نقش داشته باشند. او می‌گوید: «اصطکاک می‌تواند منجر به بروز آکنه شود، بنابراین، بهتر است از کوله‌پشتی و بند لباس استفاده نکنید.»
استرس: وقتی استرس دارید، تولید آندروژن‌ها در بدن افزایش می‌یابد. آندروژن‌ها گروهی از هورمون‌ها هستند که تولید چربی را تحریک می‌کنند. سبوم بیش از حد (چربی طبیعی پوست) می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست و بروز جوش در نواحی مختلف بدن شود.
موهای بدن: به گفته‌ی دکتر هرمان، باکتری‌هایی که در اطراف فولیکول‌های مو زندگی می‌کنند و یا هورمون‌هایی که تولید چربی را در فولیکول‌های مو افزایش می‌دهند، می‌توانند از دلایل بروز آکنه کمر باشند.

چگونه می‌توان آکنه کمر را درمان کرد؟

حال که دلایل مختلف بروز آکنه کمر را می‌دانید، به معرفی و بررسی چند درمان‌ مفید برای این مشکل می‌پردازیم. برای این منظور، باید چند نکته در مورد سبک زندگی و مراقبت از پوست را به خاطر داشته باشید.

1. از شوینده بدن ضد آکنه استفاده کنید.

قدم اول این است که صابون حمام خود را تعویض کرده و از شوینده‌های مخصوص پوست‌های مستعد آکنه استفاده کنید. به گفته‌ی دکتر چونگ، این شوینده‌های تخصصی بدن «با کاهش چربی و باکتری‌های روی پوست و باز کردن منافذ پوست، جوش و آکنه بدن را درمان می‌کنند».

2. بلافاصله پس از تعریق دوش بگیرید.

دکتر ماریوالا می‌گوید: «آکنه کمر در کسانی که ورزش می‌کنند و فعالیت جسمانی زیادی دارند، بسیار شایع است.» دکتر چونگ توصیه می‌کند اگر می‌خواهید کمر خود را به بستری برای رشد باکتری‌ها تبدیل نکنید، «وقتی عرق کردید، در اسرع وقت دوش بگیرید.» تا عرق‌ خشک‌شده و باکتری‌ها قبل از اینکه فرصتی برای مسدود کردن منافذ پوست پیدا کنند، از روی پوست شسته شوند.
تعویض لباس‌هایی که با آن تمرین و ورزش کردهاید نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. به گفته‌ی دکتر چونگ، بهتر است از پوشیدن لباس‌های دوخته شده با پارچه‌های غیر قابل تنفس اجتناب کنید، چرا که باکتری‌ها در محیط مرطوب رشد می‌کنند.

3. موهای سر خود را از پوست بدن خود دور نگه دارید.

اگر از موهای بلند خود برای پنهان کردن جوش‌های کمرتان استفاده می‌کنید، احتمالاً این همان دلیلی است که باعث می‌شود نتوانید آکنه‌های این قسمت را درمان کنید. نادا وارد می‌گوید: «موها گاهی بسیار چرب می‌شوند و تماس آنها با پوست کمر می‌تواند منجر به بروز جوش شود.» او توصیه می‌کند موهایتان را کوتاه کنید و یا آنها را بالای سر خود جمع کنید تا کمری عاری از جوش و لک داشته باشید.

برای مشاهده محصولات مارکتمون کلیک کنید.

4. اسید سالیسیلیک را امتحان کنید.

اسید سالیسیلیک، یک بتا هیدروکسی اسید قدرتمند برای مبارزه با آکنه است. این ماده‌ی ضد لک زیر سطح پوست نفوذ می‌کند و آلودگی‌های مسدودکننده‌ی منافذ، باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست را که موجب مسدود شدن غدد چربی و در نتیجه بروز جوش می‌شوند، از بین می‌برد. اسید سالیسیلیک می‌تواند جوش‌های سرسیاه و سرسفید را نیز درمان کند.
دکتر چونگ می‌گوید: «لایه‌بردارهای حاوی اسید سالیسیلیک به عمق منافذ پوست نفوذ کرده و انسدادها را پاک می‌کنند. این لایه‌بردار قدرتمند حاوی خواص ضد التهابی نیز هست که می‌تواند برای جوش‌های کیستی بسیار تسکین‌دهنده باشد. با استفاده مداوم و متناوب از اسید سالیسیلیک متوجه خواهید شد که این ماده می‌تواند حتی از بروز جوش‌ جدید نیز جلوگیری کند. به گفته‌ی نادا وارد، پاک‌کننده‌های اسید سالیسیلیک برای بهبود جای زخم و هایپرپیگمنتیشن (لکه‌های تیره پوست) که با آکنه کمر بروز می‌کند، موثر است».

5. بنزوئیل پراکسید را امتحان کنید.

دکتر هرمان می‌گوید: «یک شوینده‌ی بدون نسخه که حاوی بنزوئیل پراکسید است، در کاهش باکتری‌های دخیل در بروز آکنه می‌تواند موثر باشد.» بسیاری از شوینده‌ها و محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه که ضد آکنه بدن هستند، بنزوئیل پراکسید دارند. به گفته‌ی دکتر چونگ، بنزوئیل پراکسید باکتری‌ها را می‌کشد و التهاب را کاهش می‌دهد.
برای اینکه بدانید چه زمانی باید از اسید سالیسیلیک و چه زمانی از بنزوئیل پراکسید استفاده کنید، بهتر است با یک متخصص که شرایط پوست شما را می‌داند، مشورت کنید.

6. مراقب روش لایه‌برداری خود باشید.

لایه‌برداری پوست از اقدامات کلیدی برای جلوگیری از بروز آکنه است. لایه‌برداری پوست انواع مختلفی دارد. می‌توانید از یک لایه‌بردار دستی (مکانیکی) مانند لیف استفاده کنید تا سلول‌های مرده و مسدودکننده‌ی منافذ پوست را به صورت فیزیکی از بین ببرید؛ و یا می‌توانید از یک لایه‌بردار شیمیایی مانند اسید لاکتیک، اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک استفاده کنید. لایه‌بردارهای شیمیایی سلول‌های مرده و انباشته‌شده‌ی روی پوست را با حل کردن آنها و بدون هیچ گونه سایشی از بین می‌برند و در واقع، ملایم‌تر از لایه‌بردارهای مکانیکی عمل می‌کنند.
اگر جوش‌های فعال روی پوست خود دارید، استفاده از یک لایه‌بردار شیمیایی به نظر گزینه ایمن‌تری برای شماست. به گفته‌ی دکتر چونگ، اگر لایه‌برداری مکانیکی روی جوش فعال و ملتهب انجام شود، ممکن است این کار با فشار و به شدت زیاد انجام شده و باعث ایجاد زخم شود. زمانی که پوستتان شفاف است، برای جلوگیری از ایجاد لک‌ و جوش، از لایه‌بردارهای فیزیکی مانند اسکراب‌های بدن استفاده کنید و از لایه‌بردار شیمیایی برای کمک به درمان جوش‌های فعال بهره ببرید. دکتر هرمان هشدار می‌دهد: «از گذاشتن لیف و موارد مشابه آن در حمام خودداری کنید، زیرا خود این ابزار می‌توانند محل رشد باکتری‌ها شده و مشکل را تشدید کنند.»
اگر تمایل دارید در مورد لایه‌بردار شیمیایی بیشتر بدانید، سری به مقاله دیگر ما با عنوان: لایه‌برداری شیمیایی پوست و سوالات رایج درباره آن بزنید.
اگر می‌خواهید در منزل پوست خود را لایه‌برداری کنید، می‌توانید از نکات و اطلاعات مقاله‌های دیگر ما با عنوان: چگونه بهترین ماسک و لایه‌بردار پوست را انتخاب کنیم؟ و همچنین، تفاوت اسکراب نمک و اسکراب شکر؛ همراه با آموزش دو دستورالعمل ساده استفاده کنید.

7. روغن درخت چای و فندق افسونگر را امتحان کنید.

بسیاری از درمان‌های ضد آکنه حاوی ترکیبی از دو ماده طبیعی هستند: روغن درخت چای و فندق افسونگر. به گفته‌ی دکتر چونگ، روغن درخت چای ضد باکتری و ضد التهاب است. فندق افسونگر نیز مانند روغن درخت چای به خصوص برای کسانی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند، بسیار مفید و موثر عمل می‌کند. فندق افسونگر یک قابض کاملا طبیعی برای کنترل تولید سبوم است.

8. از ضد آفتاب غیر کومدون‌زا استفاده کنید.

انتخاب ضد آفتاب مناسب برای کسانی که پوست مستعد آکنه دارند، کار آسانی نیست. ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر آسیب های نور خورشید بسیار مهم است، اما برخی ترکیب‌های خاص آن در بروز جوش موثر هستند.
کرم‌های ضد آفتاب زیادی نیز موجود هستند که باعث بروز آکنه نمی‌شوند. از آنجا که استفاده از این محصول برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید بسیار حیاتی است، باید در انتخاب محصول مناسب و سازگار با پوستتان دقت کنید. اگر می‌خواهید اهمیت و ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب را بدانید، مقاله ما با عنوان: چرا استفاده از کرم ضد آفتاب یک امر حیاتی است؟ را مطالعه کنید.
به گفته‌ی دکتر چونگ، برای افراد مستعد آکنه، یک کرم ضد آفتاب معدنی (فیزیکی) می‌تواند بهترین گزینه باشد. چرا که هر دو ماده اصلی موجود در این نوع کرم یعنی زینک و اکسید تیتانیوم، غیر کومدن‌زا هستند. دکتر چونگ می‌گوید: «به دنبال یک ضد آفتاب غیر کومدون‌زا و فاقد چربی باشید و از ضد آفتاب‌های شیمیایی که می‌توانند باعث تحریک پوستتان شوند، اجتناب کنید.»
نادا وارد می‌گوید: «اگرچه ممکن است آکنه کمر باعث خجالت شما شود، اما به یاد داشته باشید شما تنها کسی نیستید که این مشکل را دارید و روش‌های زیادی برای کنترل و درمان جوش‌های کمر وجود دارد که می‌تواند برای حل این مشکلتان مفید باشد.» به یاد داشته باشید «جوش و لک ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند و وجود آنها نباید باعث شود در هوای گرم از هوا خوردن پوستتان ممانعت کنید.»

برای مشاهده مجله سلامت و زیبایی کلیک کنید.

نظرات کاربران

ایجاد نظر جدید

برای ایجاد نظر جدید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود/ثبت نام